Newsletter
Wyszukaj

„Bajkowy Rynek” – bajka prezentowana przez Galerię Miejską Arsenał

18.06.2015, godz. 17:00

    Bez kategorii
Pożeracze trosk

Miejsce: punkt akcji „Bajkowy Rynek” na ul. Quadro

Czytająca: Krystyna Różańska-Gorgolewska

Bajka: „Dom pod Starym Dębem”

 

W ramach akcji „Bajkowy Rynek” w czwartek, o godz. 17:00 kolejną porcję bajek dla dzieci przeczyta pani Krystyna Różańska-Gorgolewska – malarka i specjalistka ds. promocji Galerii Miejskiej „Arsenał”, prywatnie zaś szczęśliwa mama dwójki pełnego energii rodzeństwa w wieku 3 i 7 lat.

Dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem „Wypożyczalnia skrzydeł”, zajmującym się działalnością wolontariacką, czytaną w czwartek bajką będzie dostępna za darmo w Internecie dla wszystkich milusińskich bajka w odcinkach, z którą zapoznać się można na stronie bloga „Dom pod Starym Dębem” (dompodstarymdebem.blogspot.com). Każdy odcinek składa się z jednej opowieści, w której przenika się tekst literacki bajki wymyślany przez panią Joannę Sowińską i ilustrowany miniaturowymi inscenizacjami rzeźbiarskimi autorstwa Anety Mikołajczak Funka – rzeźbiarki, absolwentki Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu i niegdyś zwyciężczyni Konkursu im. Marii Dokowicz. Zdjęcia inscenizacji do każdego z odcinków bajki są z kolei autorstwa Łukasza Funka. Czytaniu bajki towarzyszyć będzie prezentacja multimedialna oraz prezentacja oryginalnych figurek z bajki „Dom pod Starym Dębem”.

Po lekturze bajek wszystkie dzieci oraz dorośli zaproszeni są na specjalny bezpłatny pokaz w Fotoplastykonie Poznańskim, w trakcie którego prezentowane będą najzabawniejsze i najciekawsze zdjęcia trójwymiarowe z dotychczasowych wystaw. Na 48 stereofotografiach pojawią się takie tematy jak świat dzieci ok. 1900 r., zwierzęta domowe i hodowlane czy dawne zwyczaje świąteczne.

Rada Programowa Galerii Miejskiej Arsenał

10.04.2017 - 31.12.2017

    Ogłoszenie

Niezmiernie miło nam ogłosić, iż została powołana Rada Programowa Galerii. W szanownym gronie znaleźli się:

dr hab. Monika Bakke prof. UAM
prof. Mirosław Bałka

dr hab. Agata Jakubowska prof. UAM
dr hab. Izabela Kowalczyk prof. nadzw. UAP
Piotr Krajewski
Justyna Makowska
Mateusz Rozmiarek
Marek Sternalski

Łukasz Rusinek – teledyski animowane

23.06.2017, godz. 18.00

23.06.2017-23.07.2017

    Wystawa
Łukasz Rusinek

Kuratorka: Ewelina Muraszkiewicz

Wystawa indywidulana prezentująca dorobek nietuzinkowego artysty młodego pokolenia. Absolwent krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej zajmujący się grafiką i animacją, gitarzysta w zespole Paprika Korps, mieszka w lesie niedaleko Opola. Posiada charakterystyczny styl na polskiej scenie teledysku animowanego. Momentem przełomowym w jego karierze był rok 2009, kiedy to powstał pierwszy wideoklip animowany do piosenki Paplopavo „Telehon”. Klip ten zdobył nagrodę w kategorii najlepszy debiut na Festiwalu Yach Film. W roku 2010 na tymże festiwalu otrzymał nagrodę w kategorii Animacja za teledysk do piosenki „Życie jest jak tramwaj” Lao Che, z kolei w roku 2011 zdobył Małego Jasia za teledysk dla dzieci „Oh Girl” – Yellow Umbrella. Stworzył teledysk „Alfabet” w ramach kampanii społeczno-edukacyjnej Narodowego Centrum Kultury „Ojczysty – dodaj do ulubionych”. Zajmuje się obsługą graficzną agencji koncertowo-wydawniczej Karrot Kommando. Wystawa będzie wydarzeniem towarzyszącym Międzynarodowemu Festiwalowi Filmów Animowanych ANIMATOR.

 

Dominik Lejman, Płot

23.06.2017, godz. 19.00

23.06.2017-23.07.2017

    Wystawa
18518170_10154611440148811_7008257184672366090_o

Kurator projektu: Marek Bartelik

Realizacja: Marek Wasilewski

Projekt na 57. Biennale Sztuki w Wenecji 2017

Wystawa Dominika Lejmana „Płot” została przygotowana we współpracy z kuratorem Markiem Bartelikiem jako propozycja dla polskiego pawilonu na Biennale w Wenecji.  Projekt ten łączy w sobie intrygującą minimalistyczną formę estetyczną z niezwykle aktualną refleksją dotyczącą kondycji naszej współczesnej geo- i biopolityki. „Płot” jest instalacją wideo, która może być odczytywana jako monumentalna manifestacja kina totalnego i strukturalnego. Prace Dominika Lejmana, który konsekwentnie sytuuje swoją twórczość w obszarze malarstwa, odwołują się często do metafory kina. Artysta chce, aby w jego sali projekcyjnej światło pozostało zapalone, żeby widz nie tracił kontaktu ze swoim ja, tylko, żeby przeżywał je bardziej intensywnie niż dotychczas. Z pojęciem powierzchni malarskiej, która jest często przedmiotem jego formalnej refleksji, łączy się też pojęcie projekcji zarówno w jej fizycznym, psychoanalitycznym, jak i spirytystycznym wymiarze.

Marek Bartelik, kurator weneckiego projektu „Płot”, pisze: „Przez swoją specyfikę seansu spirytystycznego przestrzeń galerii, jako miejsce do wystawiania sztuki, jest także forum dyskusji o samej sztuce. Przy czym słowo >>płot<< nabiera kluczowego znaczenia. >>Płot<< wyznacza granice, podobnie jak >>mur<< czy też >>ściana<<. Tym, co go często odróżnia jest jego iluzoryczność, prowizoryczność, co sugeruje ograniczony potencjał odgradzania, dzielenia, jak również zapewniania ochrony i bezpieczeństwa. W ubiegłym wieku, >>mur<< i >>ściana<< funkcjonowały w formie metafor, służąc jako słowa-klucze do wyrażania podziału Europy na dwie antagonistyczne ideologie (>>mur berliński<<), oraz formalistycznego (estetycznego) modelu obrazu malarskiego w odpowiedzi na tradycyjne zrozumienie jego przestrzeni iluzorycznej jako >>okna<<. Na formalistyczny model artystycznej >>ściany<< nałożona została następnie konwencja >>siatki<< (grid). >>Płot<< odnosi się do konwencji >>siatki na ścianie<<, ale bez zamykania jej w kategoriach dyskursu formalistycznego; proponuje poszerzenie go o dyskurs psychologiczny z percepcją widza, przyjmując więc perspektywę odnoszącą się do kondycji etycznej. W tym kontekście ostrości nabiera swojskość słowa >>płot<<, co pozwala postrzegać pracę >>Płot<< w kategoriach budowania specyficznych barier, interpretować je jako projekcje naszych traum i ksenofobii, zarówno archetypowych jak i historycznych, w których >>duch<< i >>duchowość<< często zagadkowo łączą się w dziwną całość.”

Dominik Lejman zwraca uwagę zarówno na nieadekwatność  narzędzi, którymi posługują się artyści, jak i na niemożliwość sprostania wymogom przekazu, którego władzy jesteśmy poddani przez ostatnie stulecie. Zdaniem artysty żyjemy w kulturze, która mimo tego, że doskonali się w czytaniu wizualności, skazana jest na „informacyjną kataraktę”, na przeoczenie OBRAZU. Ważnym elementem w twórczości Lejmana jest czas – czas trwania projekcji, jego zatrzymanie, zapętlenie albo opóźnienie, czas personalny, liczony w sekundach i ułamkach sekund.  Lejman lubi powtarzać za Duchampem: użyjmy opóźnienia zamiast malarstwa czy obrazu.  I rzeczywiście medialne obrazy Dominika Lejmana funkcjonują zawsze w różnie definiowanych opóźnieniach, gdyby nie możliwość opóźnienia tych prac prawdopodobnie by nie było. Artysta chwyta zarejestrowane przez siebie obrazy w pętlę czasową. W ten sposób ruch w nich zawarty zamknięty jest w opóźnieniu, z którego nie może się już wyrwać. W odniesieniu do swoich prac używa czasem określenia time based paintings, dla podkreślenia ich tymczasowości. Twórczość Lejmana można określić także jako painting beyond painting czyli malarstwo poza malarstwem. Krótkie powtarzające się kompozycje przypominają nieco strategie twórczą Krzysztofa Komedy, który znany był z tworzenia ekstremalnie krótkich czterotaktowych utworów, które rozwijane były dopiero przez interpretacje wykonawców. U Lejmana interpretatorem tych czterech taktów staje się widz.

Marek Wasilewski

Legowiska – stereofotografie z kolekcji Tomasza Bielawskiego Wystawa w Fotoplastykonie Poznańskim

30.05 - 30.07.2017

    Wystawa
legowiska_plakat_press2

Koordynacja: Ewelina Muraszkiewicz

Wystawa prezentowana w Fotoplastykonie Poznańskim wprowadza widza w mikroświat stworzony przy pomocy znanych i popularnych na całym świecie klocków Lego. Stereofotografie ukazują scenki „odgrywane” przez lego-ludki. Widzimy na nich lego-wiedźmę dumnie prezentującą swą miotłę na tle ogromnego księżyca czy też lego-robotników z mozołem niosących kartę SD w kierunku komputerowej klawiatury. Pomysłodawcą i autorem zdjęć jest Tomasz Bielawski. Wystawa Legowiska to propozycja nie tylko dla dzieci – dorośli oglądając ją, również będą się dobrze bawić.

TOTEMY RODZINNE – warsztat rodzinny

01.07.2017, godz. 11.00 - 13.00

    Edukacja / Warsztaty
TOTEMY_RODZINNE_ZDJECIE

Zapraszamy dzieci w wieku 5-8 lat wraz z opiekunami

Czas trwania: 120 minut

Prowadzenie: Dorota Tarnowska-Urbanik

Wstęp Wolny

Informacje/ Zapisy: sekretariat@arsenal.art.pl;  Tel: 61 852 9501

Warsztat przeznaczony jest dla dzieci w wieku 5-8 lat wraz z opiekunami, którzy będą mogli włączyć się we wspólne działania plastyczne. Pod okiem prowadzącej dzieci stworzą przestrzenne prace plastyczne, które będą mogły zabrać ze sobą do domu.

W trakcie warsztatu dzieci dowiedzą się m.in. co to jest totem oraz poznają różne znaczenia
i zastosowania „godła” rodzinnego w innych kulturach. Wspólnie wysłuchamy opowieści
o świecie zwierząt, a następnie będziemy szukać wraz z dziećmi podobieństw zwierząt do członków rodziny. Bawiąc się, za pomocą symbolicznych znaków, uczestnicy podejmą próbę stworzenia przestrzennych wizerunków członków rodziny (tata-wilk, mama- łabędź etc.). Dzieci wraz z rodzicami mając do dyspozycji kartony, : farby, tusze, tektury, taśmy, zbudują obiekty przedstawiające postacie mamy, taty, babci… Wyobrażenia rodziny zostaną umieszczone na szczytach totemów.

Dorota Tarnowska-Urbanik – ur. 1982 r. w Pucku. Dyplom z zakresu grafiki warsztatowej i rysunku na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (2008). W latach 2007-2008 studiowała grafikę w Academy of Fine Arts w Bratysławie. Od 2009 roku studia doktoranckie na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki. Obecnie pracuje na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu w Pracowni Tkaniny Artystycznej.

 

LETNIA SZKÓŁKA ANIMACJI z YACHEM PASZKIEWICZEM

10 - 14.07.2017, godz. 9.00 - 12.00

    Edukacja / Warsztaty
WARSZTATY_YACH_PASZKIEWICZ1

Dzieci i młodzież w wieku 10-14 lat
Prowadzenie: Yach Paszkiewicz, Współpraca: Aleksandra Wójcik

Wstęp Wolny

Wymagane są wcześniejsze zapisy: sekretariat@arsenal.art.pl; 61 852 9501
Galeria zapewnia potrzebne materiały plastyczne

W ramach akcji WAKACJE W ARSENALE zapraszamy dzieci i młodzież na pięciodniowy cykl warsztatów z Yachem Paszkiewiczem pt. LETNIA SZKÓŁKA ANIMACJI.

W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z głównymi zagadnieniami z historii filmu animowanego XIX i XX wieku, a także stworzą własne filmy. Każde zajęcia składać się będą
z krótkiej części teoretycznej i praktycznych działań plastycznych. Przy pomocy prostych środków plastycznych: pisaków, farb, taśmy papierowej i kartonu, uczestnicy stworzą m.in. własne magiczne koła i „non camerowe” animacje. Ruchome obrazy wprowadzone do komputera zostaną zachowane i zaprezentowane w formie projekcji na zakończenie warsztatów.

Yach Paszkiewicz to uznany twórca krótkich form filmowych i ponad czterystu teledysków. Współpracował m.in. z takimi wykonawcami jak Kazik Staszewski, Maciej Maleńczuk, Wojciech Waglewski, Majka Jeżowska; oraz zespołami muzycznymi: De Mono, Hej, Kult, Golden Life, Apteka, Budka Suflera, Big Day, Bielizna, Big Cyc, Formacja Nieżywych Schabuff, Czarno-Czarni i innymi.

Od lat prowadzi, praktycznie w całym kraju, autorskie warsztaty tworzenia wideoklipu przekazując swoje bogate doświadczenie młodym ludziom. W ostatnim czasie uczy m.in. animacji w muzycznych wizualizacjach. Z jednej strony sięga do historycznych,  dziewiętnasto
i dwudziestowiecznych, technik kreowania animacji takich jak „phenakistoscope” (czyli „magiczne tarcze optyczne”) czy „non camera” (czyli „rysowanie na taśmie filmowej bez użycia kamery”).
Z drugiej zaś, razem z uczestnikami swoich warsztatów często odkrywa jednocześnie nowe techniki obrazowania, które wykorzystuje z dziećmi i młodzieżą na miejscu, aż do powstania dzieła audiowizualnego.

Jan „Yach” Paszkiewicz – polski reżyser, mgr sztuki i wychowania plastycznego, znany szerokiej publiczności przede wszystkim jako autor wideoklipów. Absolwent Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Współtwórca Festiwalu Polskich Wideoklipów Yach Film, odbywającego się nieprzerwanie od 1989 roku. Członek Akademii Fonograficznej ZPAV. Autor ponad czterystu teledysków, edukator.

O POLSKIM WIDEOKLIPIE ANIMOWANYM – SPOTKANIE Z YACHEM PASZKIEWICZEM

13.07.2017, godz. 18.00

    Edukacja
WARSZTATY_YACH_PASZKIEWICZ1

Zapraszamy na spotkanie z Yachem Paszkiewiczem, uznanym twórcą krótkich form filmowych i ponad czterystu teledysków.

Yach Paszkiewicz to reżyser, mgr sztuki i wychowania plastycznego, członek Akademii Fonograficznej ZPAV, edukator znany szerokiej publiczności przede wszystkim jako autor wideoklipów. Absolwent Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Współpracował m.in. z takimi wykonawcami jak Kazik Staszewski, Maciej Maleńczuk, Wojciech Waglewski, Majka Jeżowska; oraz zespołami muzycznymi: De Mono, Hej, Kult, Golden Life, Apteka, Budka Suflera, Big Day, Bielizna, Big Cyc, Formacja Nieżywych Schabuff, Czarno-Czarni i innymi.

 Od lat prowadzi, praktycznie w całym kraju, autorskie warsztaty tworzenia wideoklipu przekazując swoje bogate doświadczenie młodym ludziom. W ostatnim czasie uczy m.in. animacji w muzycznych wizualizacjach. Z jednej strony sięga do historycznych,  dziewiętnasto i dwudziestowiecznych, technik kreowania animacji takich jak „phenakistoscope” (czyli „magiczne tarcze optyczne”) czy „non camera” (czyli „rysowanie na taśmie filmowej bez użycia kamery”).  Z drugiej zaś, razem z uczestnikami swoich warsztatów często odkrywa jednocześnie nowe techniki obrazowania, które wykorzystuje z dziećmi i młodzieżą na miejscu, aż do powstania dzieła audiowizualnego.

Na spotkaniu w Galerii Miejskiej Arsenał opowie o historii polskiego wideoklipu animowanego w optyce współorganizowanego przez siebie od 1989 roku Festiwalu Polskich Wideoklipów Yach Film.

Wstęp Wolny


Aby otrzymywać informacje dotyczące wydarzeń
w Galerii Miejskiej Arsenał, wpisz poniżej
swój adres e-mail: