Newsletter
Wyszukaj

Jutro nie przyjdzie nigdy

24.04.2017, godz. 18.00

24.04.2017-21.05.2017

    Wystawa

Kurator: Marek Wasilewski

Artyści: Mirosław Bałka, Katarzyna Krakowiak

„Jutro nie przyjdzie nigdy” – to trzecia odsłona projektu będącego rezultatem współpracy Mirosława Bałki i Katarzyny Krakowiak. Punktem wyjścia do jego realizacji było pytanie o poczucie niepewności, jakie towarzyszy nam w coraz szybciej zmieniającym się świecie. To także pytanie o możliwość artykulacji naszych potrzeb i lęków. Powszechnie odczuwamy inflację znaczenia słów w przestrzeni publicznej. Agresja, demagogia i kłamstwo są dzisiaj stałymi elementami dyskursu medialnego i politycznego. Każdego dnia w mediasferze pojawiają się nowe słowa i hasła, które są narzędziami werbalnego wywierania presji i zdobywania dominacji nad innymi poprzez zawartą w tych słowach symboliczną przemoc. Otaczające nas na każdym kroku znaki manipulują naszymi emocjami i potrzebami, mają nas nieustannie pobudzać do reakcji.

Projekt Katarzyny Krakowiak i Mirosława Bałki jest pytaniem o znaczenie słów i znaków, którymi się komunikujemy, ale nie porozumiewamy. Tytuł wystawy sugeruje niemożliwość dalszej narracji, niemożliwość spełnienia się przyszłości w momencie przekreślenia teraźniejszości. Zawiera się w nim także paradoks niemożności określenia czasu: „jutro” nigdy nie nadchodzi, ponieważ z naszego punktu widzenia każdą chwilę musimy określać jako teraźniejszą. W świecie bez przyszłości, w rzeczywistości skazanej na wieczną teraźniejszość, stajemy wobec niemożliwości zarówno transgresji, jak i transcendencji. Paradoksy związane z wyobrażeniem przyszłości najlepiej ujął Richard Barbrook, autor książki Przyszłości wyobrażone, nadając jej rozdziałom znaczące tytuły: „Przyszłość jest taka jak kiedyś” oraz „Ci, którzy nie pamiętają przyszłości, skazani są na jej powtarzanie”[*]. Barbrook pokazuje, że przyszłość jest funkcją przeszłości, że wyobrażenia jutra są teoretycznym, politycznym i propagandowym konstruktem, który w rzeczywistości nigdy nie ma szansy na spełnienie w takim wymiarze, w jakim się tego spodziewamy.

„Jutro nie przyjdzie nigdy” jest pierwszym wspólnym projektem Katarzyny Krakowiak i Mirosława Bałki. Ważnym elementem tej wystawy jest proces, który doprowadził do jej realizacji, szukanie wspólnego pola, niebędącego kompromisem, tylko otwarciem nowych możliwości. To dialog dwóch pokrewnych, ale jednak odmiennych postaw artystycznych. Katarzyna Krakowiak tworzy przede wszystkim instalacje dźwiękowe sytuowane w kontekście architektury i życia miasta. Jedna z jej ostatnich prac dźwiękowych umieszczona została w trudnym i fascynującym wnętrzu filharmonii w Szczecinie (2016). Mirosław Bałka znany jest jako autor rzeźb, rysunków, prac wideo, a także monumentalnych realizacji w londyńskiej Tate Modern oraz pomnika ofiar katastrofy promu „Estonia” w Sztokholmie (1998). Wystawa w Galerii Arsenał w Poznaniu jest rezultatem współdziałania opartego na dynamice podobieństw i różnic. To być może przede wszystkim rozmowa dwójki artystów, pracujących razem nad stworzeniem wspólnego dzieła, negocjujących różne koncepcje, próbujących różnych rozwiązań, poszukujących nowej jakości, która nie będzie wypadkową ich dotychczasowych przyzwyczajeń, lecz uformuje nową konstelację znaczeń. Znani ze swoich minimalistycznych dzieł artyści przedstawią realizację składającą się z serii lapidarnych, zagadkowych i poetyckich haseł wykonanych w technice lampy neonowej. Pojedynczym wyrazom, ciągom liter i znaków towarzyszy dźwięk sprzężony z neonowymi światłami. Efektem jest multimedialna instalacja, kompozycja sygnałów wizualnych i dźwiękowych, której ważnym aspektem jest umiejscowienie jej w konkretnej przestrzeni. Pokazane na wystawie neony można odczytywać na co najmniej trzy sposoby: jako chaotyczną polifonię głosów, jako monolog lub jako dialog. Prosta forma otwiera przed widzem możliwość samodzielnej nawigacji pomiędzy sygnałami i nowego konstruowania znaczeń, które mogą dotyczyć indywidualnego doświadczenia każdego z nas.

Marek Wasilewski

[*] R. Barbrook, Przyszłości wyobrażone. Od myślącej maszyny do globalnej wioski, tłum. J. Dzierzgowski, Warszawa 2009 (oryginał: Imaginary Futures: From Thinking Machines to the Global Village, London 2007).

Wystawa najlepszych okładek płytowych Konkursu 30/30

21.04.2017, godz. 18.00

21.04.2017 - 21.05.2017

    Wystawa

W trakcie wystawy pokonkursowej zaprezentowane zostaną najlepsze projekty okładek dla wydawnictw muzycznych, które zgłoszone zostały do Konkursu 30/30. Spośród autorów wyeksponowanych prac wybrani zostaną laureaci tegorocznej edycji, których ogłoszenie nastąpi podczas uroczystego otwarcia wystawy.

W skład niezależnego jury, oceniającego projekty okładek w Konkursie 30/30 wchodzą Rosław Szaybo (przewodniczący Jury, grafik, plakacista, malarz), Marek Wasilewski (Dyrektor Galerii Miejskiej Arsenał), Marcin Kostaszuk (Zastępca Dyrektora Wydziału Kultury Urzędu Miasta Poznania), Grzegorz Brzozowicz (dziennikarz muzyczny), Rafał Szenrok (Morski Studio Graficzne), Joanna Żabierek (Enea Spring Break Showcase Festival & Conference 2017, Agencja Artystyczna Go Ahead) oraz Mateusz Torzecki (kulturoznawca, doktor nauk humanistycznych, autor książki „Okładki płyt. Rzecz o wizualnym uniwersum albumów muzycznych”).

Oficjalna strona konkursu: www.konkurs3030.pl

FB https://www.facebook.com/konkurs3030/?fref=ts

Rada Programowa Galerii Miejskiej Arsenał

10.04.2017 - 31.12.2017

    Ogłoszenie

Niezmiernie miło nam ogłosić, iż została powołana Rada Programowa Galerii. W szanownym gronie znaleźli się:

dr hab. Monika Bakke prof UAM
Prof. Mirosław Bałka
dr hab. Izabela Kowalczyk, prof. nadzw. UAP
Piotr Krajewski
Justyna Makowska
Mateusz Rozmiarek
Marek Sternalski

Erotyki Julesa Richardsa – – stereofotografie z kolekcji Tomasza Bielawskiego

11.04 - 28.05.2017

    Wystawa

Najnowsza wystawa w Fotoplastykonie Poznańskim umożliwi zapoznanie się z twórczością Julesa Richardsa, żyjącego na przełomie XIX i XX w. fotografa i wynalazcy. W 1893 r. stworzył on weraskop, typ aparatu stereoskopowego, za pomocą którego utrwalał na kliszy piękno kobiecego aktu.

Erotyczna stereofotografia cieszyła się w czasach Richardsa dużą popularnością. Wpływał na to niewątpliwie sposób oglądania trójwymiarowych zdjęć – przykładanie oczu do okularów, mające w sobie wiele z podglądania. Dzięki wystawie w Fotoplastykonie Poznańskim mamy okazję przekonać się również dziś, że stereofotografia wciąż jest tym medium, które z dużą wiernością pozwala oddać artyście piękno ludzkiego ciała.

Blog Tomasza Bielawskiego: http://dotomka.blog.onet.pl/

Wystawy w Fotoplastykonie Poznańskim powstają dzięki współpracy z Wydawnictwem Miejskim Posnania.

ŚWIATOOBRAZY

16.05.2017, godz. 17.30

    oprowadzanie kuratorskie

Jutro nie przyjdzie nigdy
Mirosław Bałka, Katarzyna Krakowiak
Oprowadzanie kuratorskie: Marek Wasilewski z Artystami, godz. 17.30

 
Spotkanie z Yoko Tawada
Prowadzenie / tłumaczenie: Joanna Roszak, Karolina Jaźwińska, Joanna Kamińska, godz. 18.30

PRZEWODNIK PO RYNKU SZTUKI I ANTYKÓW – Tajniki Aukcji

23.05.2017, godz. 18.00

    Dyskusje / Edukacja

Onieśmielające rekordy, błyskawiczne kwoty, atmosfera przepychu: to medialny obraz aukcji sztuki. Ile kryje się w tym prawdy? Na czym polega fenomen aukcyjnego ferworu i emocji? Jak licytować, czytać regulaminy aukcyjne, jak walczyć, wygrywać lub też z rozsądkiem przegrywać i nie przepłacać? Odpowiedzi na te pytania będziemy poszukiwać w trakcie majowego spotkania z cyklu „Przewodnik po rynku sztuki i antyków”. Poznamy najważniejszych graczy segmentu aukcyjnego, systemy licytacji i rodzaje cen, wnikniemy także w wyrafinowaną retorykę aukcyjną.

Prowadzenie: Dorota Żaglewska – absolwentka Instytutu Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Na rynku antykwarycznym działa od 2009 r. W 2016 r. obroniła pracę doktorską pt. „Wpływ kapitału kulturowego na polski rynek antykwaryczny”. Specjalista ds. edukacji w Galerii ARTYKWARIAT w Poznaniu.

 


Aby otrzymywać informacje dotyczące wydarzeń
w Galerii Miejskiej Arsenał, wpisz poniżej
swój adres e-mail: