Newsletter
Wyszukaj

JAK UDOMOWIĆ ZWIERZĘ FANTASTYCZNE – warsztaty rodzinne

7.10.2017, godz. 11.00-13.00

    Edukacja / Warsztaty
PATRYCJA_PIPA_PIWOSZ_03

Prowadzenie: Patrycja Pipa Piwosz

Warsztaty dla dzieci w wieku 5 – 8 lat  wraz z opiekunami, łączące czytanie i zajęcia manualne. Dzieci stworzą indywidualny podręcznik opisujący ich zwierzę fantastyczne, opierając się na fragmentach z książki J.L. Borgesa Księga istot zmyślonych. Krótkie opowiadania, czytane na głos przez opiekunów, rozpoczną twórczą, wielopokoleniową zabawę w tworzenie wymyślonych stworów. Wykorzystywanym materiałem będą m.in. przyniesione z domu stare pluszaki. Będziemy poszukiwać nowego przeznaczenia dla starych rzeczy, uczyć się, co to znaczy recykling i dlaczego jest taki ważny. Na koniec stworzymy instalację z fantastycznych zwierząt, o których dowiemy się wielu ciekawych rzeczy dzięki przygotowanym podręcznikom, a udomowionego pupila będzie można zabrać do domu.

Patrycja Pipa Piwosz – artystka wizualna, charakteryzatorka i kostiumolożka. Ukończyła Wydział Rzeźby i Działań Przestrzennych na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Tworzy interaktywne instalacje, obiekty przestrzenne (głównie przy użyciu materiałów recyklingowych) oraz kostiumy. Współtworzy projekty teatralne. Interesuje ją działanie na wielu płaszczyznach, praca, która pobudza każde ze zmysłów.

Informacje / zapisy: sekretariat@arsenal.art.pl;  tel.: 61 852 9501

Galeria zapewnia materiały, zachęcamy do przyniesienia starych pluszowych zabawek

Wstęp wolny

sesja towarzysząca wystawie Polki, Patriotki, Rebeliantki

6.10.2017, godz. 12.00

    Dyskusje / Edukacja
ARSENAL_ZAPROSZENIE_POLKI_DRUK

Sesja ma na celu przedstawienie najnowszej sztuki feministycznej w Polsce, obszaru jej zainteresowań i najważniejszych tematów. Wydaje się bowiem, że dotychczasowe feministyczne narracje i stylistyki uległy wyczerpaniu, a w zamian pojawiają się nowe postfeministyczne trendy, takie jak np. selfie-feminizm, ale też mamy do czynienia z nową radykalną sztuką feministyczną związaną przede wszystkim z Czarnymi Protestami. Tego rodzaju działania pojawiające się w kontekście protestów i manif wykorzystują aktualne strategie artystyczne, akcentujące niejednoznaczne, choć wspólnotowe działania. Akcent położony jest tu na wydobycie kobiecej siły (kobiety stają się groźne; krzyczą o swojej sile; odwołują się do czarownic, wskazując na zagrożenia związane ze współczesnymi symbolicznymi stosami). Nie przypadkiem, zarówno w symbolice protestów, jak i w sztuce,  akcentowana jest kobieca płciowość, pojawiają się wizerunki wagin, macic, odwołania do opisanego przez Herodota rytuału Ana Suromai, a więc obnażania przez kobiety swych genitaliów, zaś symbolicznymi figurami stają się wiedźmy i czarownice. Sesja ma więc na celu namysł nad współczesną sztuką postfeministyczną oraz nad feministycznym artywizmem. Chodzi zarazem o opisanie i wskazanie na potencjał symboliczny tkwiący w tych działaniach.

godz. 12 – 14

Izabela Kowalczyk, Wprowadzenie – Polki, Patriotki, Rebeliantki – sztuka feministyczna dzisiaj

Karolina Sikorska, Sztuka feministyczna i sztuka feministyczna. O dwóch strategiach artystycznych

Agata Pyzik, Queerowa sztuka przegrywania. Od kobiecego masochizmu do selfie feminizmu

Marta Smolińska, O postfeminizmie w malarstwie i subwersywnych dialogach z ikonografią religijną

Dyskusja

godz. 14 – 15 przerwa

godz. 15 – 17

Ewa Tatar, Destroy she said. Rzecz o feminizmie jako ikonoklazmie

Ewa Majewska, Czarny Protest. Przeciw heroicznemu mesjanizmowi

Dorota Grobelna, Feministyczny ruch protestu, między instytucją sztuki a ulicą

Karolina Wilczyńska, Polityczna obietnica feministycznego artywizmu

godz. 17 – 18 – dyskusja podsumowująca

Czy warto organizować wystawy sztuki kobiet?

3.10.2017, godz. 18.00

    Dyskusje / Edukacja
IZA_GUSTOWSKA11-

Prowadzenie: Agata Jakubowska, Izabella Gustowska

Dialogowanie historyków sztuki i artystów to cykl spotkań prowadzonych przez pracowników Instytutu Historii Sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza i zaproszonych przez nich artystów. Tematy poszczególnych spotkań – nawiązujące do programu aktualnych wystaw w Galerii Miejskiej Arsenał – staną się punktem wyjścia do rozmowy o sztuce, wystawiennictwie czy krytyce, w której istotną rolę odegra skonfrontowanie dwóch perspektyw patrzenia, rozumienia i mówienia o sztuce – perspektywa historyków sztuki i artystów.

W ostatnich latach organizowanych jest w Polsce coraz więcej wystaw sztuki kobiet. W samym Poznaniu w tym roku mogliśmy już oglądać: Złe kobiety w CK Zamek, Damę w lustrze. Strategie artystyczne kobiet w latach 70-tych XX wieku w Galerii Piekary czy teraz Polki, Patriotki, Rebeliantki w Galerii Miejskiej Arsenał. Choć częściowo stanowią one odpowiedź na wydarzenia polityczne i towarzyszącą im dyskusję publiczną, to są też częścią szerszego zjawiska – częstego eksponowania sztuki kobiet na wystawach, w których biorą udział (prawie) wyłącznie kobiety.W czasie tego spotkania chcemy porozmawiać o tym, jakie znaczenie mają takie ekspozycje dla artystek i kobiet w ogóle. Z jakimi nadziejami się je organizuje i czy nadzieje te zostają spełnione? Przypomnimy też wcześniejsze inicjatywy tego typu i zastanowimy się nad tym, jak zmieniała się ich rola w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. Rozmawiać będą profesorki poznańskich uczelni: Izabella Gustowska (Uniwersytet Artystyczny) i Agata Jakubowska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza).

Izabella Gustowska, urodzona w Poznaniu, gdzie mieszka i pracuje. Profesorka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na Wydziale KomunikacjiMultimedialnej. W Katedrze Intermediów prowadzi Pracownię Działań Filmowych i Performatywnych,  a w Collegium Da Vinci Pracownię Rysunku na kierunku Grafika. Kuratorka wystaw sztuki kobiet, m. in.: Sztuka kobiet (wraz z Krystyną Piotrowską, Poznań 1980), Obecność I (1987), Obecność III (1992), Osiem dni tygodnia (2011), uczestniczka innych wystaw sztuki kobiet organizowanych w kraju i za granicą.

Agata Jakubowska, urodzona w Poznaniu, gdzie pracuje, mieszka w Poznaniu i Warszawie. Profesorka w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, gdzie kieruje Zakładem Historii Sztuki Nowoczesnej. Współorganizatorka Poznańskiego Seminarium Feministycznego (z Izabelą Kowalczyk, 1995), kuratorka wystawy sztuki kobiet: Maskarady (Poznań 2001) oraz Niezgrabne przedmioty – Alina Szapocznikow oraz Maria Bartuszova, Pauline Boty, Louise Bourgeois, Eva Hesse i Paulina Ołowska (z Joanną Mytkowską, Warszawa, 2009) i kierowniczka grantu badawczego Historia wystaw sztuki kobiet w Polsce (NCN 2014-2017). Na przełomie 2015 i 2016 roku w galerii Art Stations w Poznaniu odbyła się wystawa Izabelli Gustowskiej Nowy Jork i dziewczyna, której kuratorką była Agata Jakubowska.

Polki, chuliganki, artywistki: czy istnieje narodowa sztuka feministyczna?

27.09.2017, godz. 18.30

    Dyskusje / Edukacja
ARSENAL_ZAPROSZENIE_POLKI_DRUK

prowadzenie: Zofia nierodzińska, Karolina Sikorska

udział biorą: kolektyw Coven Berlin, Dziewczyństwo, Natalia Sielewicz, Stach Szabłowski

Punktem wyjścia do dyskusji jest trwająca w Galerii Miejskiej Arsenał wystawa „Polki, patriotki, rebeliantki”, reflektująca nad kondycją współczesnych Polek. Jakie narracje o współczesnych Polkach tworzą artystki i artyści? Jak opowieści te są konstruowane? Na ile mogą odnaleźć się w nich Polki z różnym doświadczeniem społeczno-kulturowym, kogo te opowieści dotyczą, a kogo wykluczają? Jakimi symbolami w tym kontekście operują artystki? Czy możliwe są opowieści alternatywne? Jak je budować?

Niełatwo być dziewczyną – warsztat dla dziewcząt oraz akcja performatywna

23.09.2017, godz. 12.00-16.00

    Edukacja
NIELATWO_BYC_DZIEWCZYNA_nsmail-2

Prowadzenie: Agnieszka Chlebowska

Zapraszamy dziewczyny w wieku 16-18 lat

Informacje/ Zapisy: joanna.tekla@arsenal.art.pl; 61 852 95 01

Każdy dzień powinien być dniem chłopaka i dziewczyny! Odrzucamy okazyjną celebrację na rzecz codziennego docenienia swojej płci. Punktem wyjścia do działań artystycznych i wspólnego przygotowania akcji performatywnej będzie książka „Niełatwo być dziewczyną” – czyli wydane w latach 70. fragmenty pamiętników nadesłanych na konkurs „Na Przełaj” pod redakcją Wojciecha Wiśniewskiego. Na warsztatach spojrzymy na kobiecą rebelię jako proces wewnętrzny, intymny, ale też pokoleniowy.

Polki, Patriotki, Rebeliantki – oprowadzanie kuratorskie

21.09.2017, godz. 17.00

    oprowadzanie kuratorskie
oprowadzanie-kuratorskie111

Oprowadzać będzie Izabela Kowalczyk

Chór Czarownic/Witches Choir, Iwona Demko, Monika Drożyńska, Marta Frej, Irenka Kalicka, Kolaborantki, Kolektyw Złote Rączki, Zofia Kuligowska, Dawid Marszewski, Karolina Mełnicka, Ewa Partum, Liliana Piskorska, Jadwiga Sawicka, Ewa Świdzińska, Agata Zbylut

Fotoplastikon: Mateusz Budzisz, Barbara Sinica, Radosław Sto
koncepcja i wybór: Izabela Kowalczyk

Celem wystawy Polki, Patriotki, Rebeliantki, towarzyszącej Kongresowi Kobiet w Poznaniu, jest namysł nad kondycją i problemami współczesnych Polek – obywatelek, uczestniczek życia publicznego, patriotek, manifestantek. Impulsem do zorganizowania tej wystawy było to, co działo się w Polsce w 2016 roku, kiedy pojawiły się plany zaostrzenia ustawy antyaborcyjnej. Wywołało to falę protestów na niespotykaną dotąd skalę (W naszej sprawie, 9.04.2016, Czarny Protest i Ogólnopolski Strajk Kobiet, 3.10.2016). Polki masowo wyszły na ulice, organizując strajki, „czarne protesty”, które, jeśli chodzi o skalę, przyćmiły wszystkie dotychczasowe demonstracje antyrządowe, ujawniając kolektywną siłę kobiet. Protesty wypracowały własną symbolikę, a także wykorzystywały współczesne strategie artystyczne, akcentujące niejednoznaczne, choć wspólnotowe działania. To właśnie przez artystyczne, również muzyczne, wspólnotowe działania, które można określić feministycznym artywizmem, budowany jest współczesny feminizm siły.

Wystawa nie ma na celu oddania klimatu polskiej ulicy Anno Domini 2016 i 17, ale ma być artystycznym komentarzem do otaczającej nas rzeczywistości i sytuacji współczesnych Polek. Ekspozycja ma zarazem pokazać współczesną sztukę feministyczną – otwartą, ironiczną, zabawną, odważną, głośną i rebeliancką.

PRZEWODNIK PO RYNKU SZTUKI I ANTYKÓW

19.09.2017, godz. 18.00-19.30

    Edukacja
logotyp_PRZEWODNIK_pion

Czym jest kolekcjonerstwo sztuki?

Gość: Marek Sosenko
Prowadzenie: Dorota Żaglewska

Spotkanie z „cesarzem kolekcjonerów”, Markiem Sosenko z Krakowa: antykwariuszem, ekspertem i kolekcjonerem, który udowadnia, że miłośnik sztuki nie musipoprzestawać na wąskiej kategorii malarstwa.

Marek Sosenko –  antykwariusz, kolekcjoner i autor książek mieszkający w Krakowie. Specjalizuje się w filokartystyce oraz zbieraniu starych zabawek. Współpracuje z muzeami i instytucjami kultury. Jego kolekcja w 2011 roku liczyła m.in. około 40 000 zabawek (które zbiera od 1977 roku), 700 000 pocztówek i 2 miliony guzików. W jego zbiorach znajduje się m.in. szopka królowej Bony, która należała także do Aleksandra Fredry. Przedmioty z jego zbiorów wypożyczane są na potrzeby filmów; służyły jako rekwizyty m.in. w Liście Schindlera Stevena Spielberga. Nazywany królem kolekcjonerów w Polsce. Członek Stowarzyszenia Antykwariuszy Polskich.

dr Dorota Żaglewska – absolwentka Instytutu Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Na rynku antykwarycznym działa od 2009 r. W 2016 r. obroniła pracę doktorską pt. „Wpływ kapitału kulturowego na polski rynek antykwaryczny”. Specjalista ds. edukacji w Galerii ARTYKWARIAT w Poznaniu.

Spotkanie przeznaczone dla dorosłych, nie są wymagane wcześniejsze zapisy.

Wstęp wolny


TO MNIE WKURZA CZYLI SZTUKA BUNTU DLA OPORNYCH

16.09.2017, godz. 13.00

    Edukacja
CCF08092017_00002

Prowadzenie: Martyna Rogacka

zapisy/informacje: tel. 61 852 95 01, e-mail: joanna.tekla@arsenal.pl

wstęp wolny

„Grzeczne dziewczynki idą do nieba, niegrzeczne idą tam, gdzie chcą”

Ta znana fraza, zachęcająca młode dziewczyny do porzucenia roli ułożonej księżniczki w imię niezależności i samostanowienia, nadal ma nikłe odbicie w świadomości współczesnego polskiego społeczeństwa. Młode Polki wciąż mają być przede wszystkim miłe, uśmiechnięte i nie sprawiać nikomu kłopotu. Te, które dają upust złości i głośno wyrażają swój sprzeciw, często spotykają się
z poirytowaniem, a czasem nawet z wyraźną wrogością. Nie powinno więc dziwić, że młode dziewczyny, które mają inne zdanie niż większość, niechętnie wypowiadają się na większym forum (w klasie, dużej grupie rówieśniczej). A przecież głośny bunt jest pierwszym aktem, który może zmienić rzeczywistość.

Warsztaty mają na celu wyzwolenie u młodych dziewczyn wewnętrznego głosu sprzeciwu i dać im narzędzia – psychologiczne, społeczne – dzięki którym zabieranie stanowiska w sprawach dla nich ważnych będzie przychodzić z większą łatwością. Będziemy uczyć się jak konstruktywnie wypowiadać swoje zdanie, nawet najbardziej kontrowersyjne, na większym forum a jednocześnie używać języka pozbawionego wrogości i budującego dialog. Innymi słowy – nauczymy się buntować, podnosząc głos w ważnych dla nas sprawach, bez zbędnego hejtu.

Warsztaty są skierowane do licealistek, ale ciekawscy licealiści są także mile widziani.

 

Nowe znaczenia – spotkanie pierwsze

13.09.2017, godz. 16.30-18.30

    Edukacja
LOGO_nowe_znaczenia_cz

prowadzenie: Kamil Wnuk, Joanna Tekla Wozniak

zapisy/informacje: tel. 61 852 95 01, e-mail: joanna.tekla@arsenal.pl

„Nowe Znaczenia” to nowy cykl cotygodniowych zajęć dla młodzieży
dotyczący najnowszych zjawisk w kulturze wizualnej. Naszym celem jest stworzenie przestrzeni do nauki i wymiany doświadczeń, które zdobywać będziemy w trakcie wykładów i wspólnych działań plastycznych. Skoncentrujemy się na zagadnieniach bardzo nowoczesnych, na których omawianie w szkole zwykle brakuje już czasu i możliwości. Chcemy pobudzić Was do większej kreatywności, kształtować poczucie estetyki, a także zachęcać do testowania nowych technik artystycznych i rozwiązań konceptualnych.

Zbiórka książek dla więźniów i aresztantów

01.09.2017-30.09.2017

    wydarzenie
Beznazwy-1

We wrześniu w Galerii Miejskiej Arsenał trwać będzie zbiórka książek dla więźniów i aresztantów przebywających w polskich zakładach karnych i aresztach. Przyjmujemy książki o dowolnej tematyce, za wyjątkiem publikacji przeznaczonych dla dzieci. Książki zbierane będą w godzinach otwarcia Galerii w holu głównym.

Polki, Patriotki, Rebeliantki

08.09.2017, godz.18.00

08.09.2017-08.10.2017

    Wystawa
ARSENAL_ZAPROSZENIE_POLKI_DRUK

Kuratorka: Izabela Kowalczyk

Chór Czarownic/Witches Choir, Iwona Demko, Monika Drożyńska, Marta Frej, Irenka Kalicka, Kolaborantki, Kolektyw Złote Rączki, Zofia Kuligowska, Dawid Marszewski, Karolina Mełnicka, Ewa Partum, Liliana Piskorska, Jadwiga Sawicka, Ewa Świdzińska, Agata Zbylut

Fotoplastikon: Mateusz Budzisz, Barbara Sinica, Radosław Sto
koncepcja i wybór: Izabela Kowalczyk

Celem wystawy Polki, Patriotki, Rebeliantki, towarzyszącej Kongresowi Kobiet w Poznaniu, jest namysł nad kondycją i problemami współczesnych Polek – obywatelek, uczestniczek życia publicznego, patriotek, manifestantek. Impulsem do zorganizowania tej wystawy było to, co działo się w Polsce w 2016 roku, kiedy pojawiły się plany zaostrzenia ustawy antyaborcyjnej. Wywołało to falę protestów na niespotykaną dotąd skalę (W naszej sprawie, 9.04.2016, Czarny Protest i Ogólnopolski Strajk Kobiet, 3.10.2016). Polki masowo wyszły na ulice, organizując strajki, „czarne protesty”, które, jeśli chodzi o skalę, przyćmiły wszystkie dotychczasowe demonstracje antyrządowe, ujawniając kolektywną siłę kobiet. Protesty wypracowały własną symbolikę, a także wykorzystywały współczesne strategie artystyczne, akcentujące niejednoznaczne, choć wspólnotowe działania. To właśnie przez artystyczne, również muzyczne, wspólnotowe działania, które można określić feministycznym artywizmem, budowany jest współczesny feminizm siły.

Wystawa nie ma na celu oddania klimatu polskiej ulicy Anno Domini 2016 i 17, ale ma być artystycznym komentarzem do otaczającej nas rzeczywistości i sytuacji współczesnych Polek. Ekspozycja ma zarazem pokazać współczesną sztukę feministyczną – otwartą, ironiczną, zabawną, odważną, głośną i rebeliancką.

Warsztat „3…2…1…START!” – warsztat rodzinny

02.09.2017, godz. 11.00-13.00

    Edukacja / Warsztaty
NATALIA_CZARCINSKA_3

Zapraszamy dzieci w wieku 5-9 lat wraz z opiekunami

Prowadzenie: Natalia Czarcińska

Wstęp Wolny

Informacje/ Zapisy: sekretariat@arsenal.art.pl;  tel.: 61 852 9501

Kolejne sobotnie spotkanie rodzinne, w trakcie którego opiekunowie będą się włączać do wspólnych działań z dziećmi. Warsztat „3… 2… 1… START!” odnosić się będzie do zagadnienia muzeum sztuki. Warsztaty będą zaproszeniem wszystkich chętnych dzieci do wirtualnej podróży i spotkania, spotkania z rozmaitymi dziełami sztuki współczesnej, tymi największymi, najmniejszymi, najdziwniejszymi, najtrudniejszymi i innymi naj…

Wyobraźmy sobie wielką międzygalaktyczną podróż… Podróż do Wielkiego Międzygalaktycznego Muzeum Sztuki. Jego zwiedzanie będzie wielką przygodą. Przyjrzymy się dziełom tam zgromadzonym i spróbujemy odnaleźć te, które zaginęły.

Będziemy rysować, konstruować, wycinać, budować, kleić i doklejać. Użyjemy materiałów, zarówno recycling-owych, jak i kartonów,  pudełek, rur, taśm i folii wszelkich kolorów i szerokości.

Celem warsztatu, oprócz rozbudzenia dziecięcej wyobraźni, będzie zbudowanie konstrukcji pojazdu kosmicznego, który będzie niezbędny do odkrywania i badania sztuki… międzygalaktycznej sztuki.

Natalia Czarcińska-  W 2009 roku ukończyła z wyróżnieniem Uniwersytet Adama Mickiewicza realizując dyplom z edukacji artystycznej w zakresie sztuk plastycznych. W 2011 roku obroniła dyplom na kierunku Malarstwo. W 2010 roku odbyła półroczne studia na Wydziale Malarstwa Wileńskiej Akademii Sztuk Pięknych (Vilniaus Dailes Akademija). W latach 2010–2014 pracowała na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu. Od 2014 związana z UAP, gdzie pracuje jako asystentka w V Pracowni Malarstwa. Autorka warsztatów m.in. podczas Festiwalu Nauki i Sztuki w Poznaniu, Nocy Muzeów oraz Laboratorium Sztuki w Galerii im. Jana Tarasina w Kaliszu.

Polska Okładka Płytowa – II oprowadzanie kuratorskie

19.08.2017, godz. 13.00

    oprowadzanie kuratorskie
pop2

Oprowadzać będzie kurator Mateusz Torzecki

Wystawa POP – Polska Okładka Płytowa przedstawia historyczny zarys sztuki projektowania obwolut płyt winylowych i kompaktowych przez polskich twórców, od lat 60. XX wieku do współczesności. To podróż przez ostanie dekady polskiej historii muzyki, a zarazem ukazanie przemian społecznych, jakie miały miejsce w wybranych przez kuratora ramach czasowych. Okładka płytowa powszechnie znana, dostępna szerokiemu gronu użytkowników, niezmiernie popularna dziedzina designu jest niejednokrotnie marginalizowana na tle innych dziedzin sztuk projektowych. Wystawa ma za zadanie ukazanie artystycznych walorów i wartości okładek płytowych, traktowanych jako dzieło samo w sobie, dopełnienie, a nie dodatek do innej dziedziny artystycznej. Okładki łączą muzykę i sztuki projektowe, równocześnie będąc odzwierciedleniem czasów, w których powstały. Nie sposób prześledzić polską historię, ignorując muzykę i sztuki plastyczne połączone w jednym przedmiocie, który znajdował i znajduje się w każdym polskim domu.

Wystawie towarzyszy obszerna publikacja.

Płyta gramofonowa stara, ale jara

31.08.2017

    Edukacja / Warsztaty
4.1

Prowadzenie: Michał Czerniawski, Mirosław Ołtarzewski

Współpraca: Spichlerz Polskiego Rocka

Wstęp Wolny

Zapisy: 61 852 9501/ joanna.tekla@arsenal.art.pl

Grupa I – 11.00

Grupa II – 13.00

czas trwania: 1,5 h

Warsztaty odbywać się będą w przestrzeni wystawy POP – Polska Okładka Płytowa

Zajęcia polegają na wykorzystaniu form plastycznych na materiale, jakim jest płyta winylowa. Uczestnicy poznają historię powstania i znaczenia płyt winylowych oraz zapisu dźwięku. Uczą
się jak o  nie dbać i poprawnie odtwarzać, po czym przystępują do ich ozdabiania motywami inspirowanymi muzyką. Zajęcia kończą się zabawą w wernisaż. Galeria zapewnia po jednej płycie na uczestnika oraz zestaw farb i potrzebnych narzędzi.

Warsztaty twórcze dla dzieci i młodzieży, podczas których głównym tworzywem będą płyty winylowe. Podczas zajęć wykorzystywane zostaną zarówno metody aktywizujące oraz podawcze. Korzystać będziemy z prezentacji multimedialnych, elementów ekspozycji Galerii, zabaw interakcyjnych oraz metod pobudzających twórczość uczestników. Warsztat odbywać się będzie w dwóch blokach (dzieci do 6 klasy – 1 grupa, starsze i młodzież – 2 grupa)

Maszyny Myślo-Aktywne warsztaty plastyczno-konstruktorskie

7.08-11.08.2017, godz. 9.00-12.00

    Edukacja / Warsztaty
MASZYNY_MYŚLO_AKTYWNE

Prowadzenie: Maja Powalska, Agata Skowrońska

Wstęp Wolny

Zapisy: 61 852 9501/ joanna.tekla@arsenal.art.pl

W ramach akcji WAKACJE W ARSENALE zapraszamy dzieci i młodzież wieku 7-12 lat na pięciodniowy cykl warsztatów plastyczno-konstruktorskich z Mają Powalską i Agatą Skowrońską pt. ”Maszyny Myślo-Aktywne”. Grupy młodych twórców wezmą udział w tworzeniu prostych urządzeń wiatro-dynamicznych czyli obiektów napędzanych silnikami o napędzie powietrznym. Wspólnie stworzą instalację przestrzenną, którą będzie można oglądać w Galerii jako tymczasową wystawę. Proponowane działania nastawione będą na rozwój szeroko pojętej ekspresji twórczej oraz pobudzanie umiejętności operowania językiem sztuki – barwą, plamą, formą. Zatarte mają być granice między działaniem artystycznym a zabawą, myśleniem magicznym, operowaniem językiem sztuki. Warsztaty stworzą okazję tak do działań indywidualnych i zespołowych oraz wypowiadania się na forum grupy rówieśniczej.

Maja Powalska- Projektantka. Aktorka teatru Baba. Absolwentka UAM na Wydziale Komunikacji i Zarządzania Zasobami Informacji. Zajmuje się organizacją, animacją działań twórczych, warsztatów, akcji w przestrzeni publicznej. Posiada bogate doświadczenie w pracy z dziećmi. Na co dzień mieszka i pracuje w Gorzowie Wielkopolskim.

Agata Skowrońska – Graficzka i ilustratorka. Absolwentka ASP (obecnie UAP) w Poznaniu na Wydziale Komunikacji Wizualnej oraz Edukacji Artystycznej.  Zajmuje się organizacją i animacją działań twórczych, warsztatów, akcji w przestrzeni publicznej. Wraz ze Stowarzyszeniem MISIETUPODOBA współtworzyła liczne wydarzenia w kraju i zagranicą.

Wyspy wyobraźni – warsztat rodzinny

05.08.2017, godz. 11.00-13.00

    Edukacja / Warsztaty
Wyspy Wyobraźni

Zapraszamy dzieci w wieku 5-8 lat wraz z opiekunami.

Informacje/Zapisy: sekretariat@arsenal.art.pl, tel. 61 852 9501

Wstęp Wolny

Prowadzenie: Kamil Wnuk

Współpraca: Maria Porzucek-Miśkiewicz

WYSPY WYOBRAŹNI to interdyscyplinarny warsztat artystyczny i przestrzeń wolności: myślenia, mówienia, tworzenia oraz dialogu dzieci z dziećmi, a także dzieci z dorosłymi. To miejsce spotkań małych obywateli świata, w którym wspólnie odkrywają, eksperymentują, dziwią się, dociekają, pytają, dyskutują, wyrażają siebie a przede wszystkim wspaniale się bawią.

Warsztaty mają na celu rozwijanie wyobraźni przestrzennej uczestników oraz pogłębianie ich wrażliwości artystycznej. W planie znajdą się między innymi, przygotowanie własnej, autorsko wykreowanej przestrzeni artystycznej za pomocą malarstwa i działań przestrzennych.

„Wyspy Wyobraźni”  to kolejny z cyklu warsztatów dla rodzin, które będą się odbywać w Galerii przez cały rok, raz w miesiącu.

Kamil Wnuk – Artysta multimedialny, performer, pedagog. Z powodzeniem prowadzi warsztaty artystyczne dla różnych grup wiekowych. Absolwent Politechniki Radomskiej i Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. W latach 2009-2011 asystent IV Pracowni Fotografii na Wydziale Komunikacji Multimedialnej poznańskiego Uniwersytetu Artystycznego. Obecnie doktorant w Zakładzie Działań Twórczych w Przestrzeni Społecznej Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 2014-2017 wdrożył do poznańskiego gimnazjum unikatową klasę artystyczną z kierunkiem nowe media. Prowadzi zajęcia na kierunku: Media Interaktywne i Widowiska na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM, pracuje w Szkole Podstawowej nr 2 w Plewiskach. Stypendysta m.in. VDA Kauno Dailės Fakultetas na Litwie oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Majka Porzucek-Miśkiewicz – Pedagog, dydaktyk, adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Ogólnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Od 2003 roku zajmuje się funkcjonowaniem ucznia zdolnego w środowisku szkolnym i pozaszkolnym. Jej zainteresowania badawcze dotyczą zdolności, potencjału, twórczości. Prowadzi szereg warsztatów plastycznych dla dzieci
i młodzieży, które stymulują do twórczego rozwoju. W propozycjach działań akcentuje aktywność uczestników, stymulując ich kreatywność i pobudzając do wykorzystania w pełni własnych możliwości.

 

POP – Polska Okładka Płytowa

28.07.2017, godz. 19.00

28.07 - 03.09.2017

    Wystawa
pop2

kurator: Mateusz Torzecki

aranżacja: Rafał Górczyński

koordynacja: Ewelina Muraszkiewicz

Wystawa POP – Polska Okładka Płytowa przedstawia historyczny zarys sztuki projektowania obwolut płyt winylowych i kompaktowych przez polskich twórców, od lat 60. XX wieku do współczesności. To podróż przez ostanie dekady polskiej historii muzyki, a zarazem ukazanie przemian społecznych, jakie miały miejsce w wybranych przez kuratora ramach czasowych. Okładka płytowa powszechnie znana, dostępna szerokiemu gronu użytkowników, niezmiernie popularna dziedzina designu jest niejednokrotnie marginalizowana na tle innych dziedzin sztuk projektowych. Wystawa ma za zadanie ukazanie artystycznych walorów i wartości okładek płytowych, traktowanych jako dzieło samo w sobie, dopełnienie, a nie dodatek do innej dziedziny artystycznej. Okładki łączą muzykę i sztuki projektowe, równocześnie będąc odzwierciedleniem czasów, w których powstały. Nie sposób prześledzić polską historię, ignorując muzykę i sztuki plastyczne połączone w jednym przedmiocie, który znajdował i znajduje się w każdym polskim domu.

Izabela Sitarska, Zaćmienie

28.07.2017, godz. 18.00

28.07 - 03.09.2017

    Wystawa
motyw graficzny

kurator: Marek Wasilewski

Zaćmienie to zjawisko astronomiczne, które polega na tym, że cień jednego ciała niebieskiego pada na powierzchnię drugiego. Dochodzi do niego wtedy, gdy w jednej linii ze źródłem światła emitowanym przez gwiazdę znajdą się dwa ciała niebieskie. Podczas zaćmienia słońca najprawdopodobniej  dochodzi do zaburzeń pola grawitacyjnego naszej planety.  Świat wydaje się zamierać, a ludzie i zwierzęta pogrążają się w dziwnym, niespokojnym na pół sennym stanie. Dla Izabeli Sitarskiej zaćmienie to moment przemiany, podczas którego dokonują się bardzo ważne, choć być może niezauważalne zmiany i procesy.

Jej podzielona na trzy części instalacja, (przed zaćmieniem, zaćmienie i po zaćmieniu) układa się w opowieść o niepokojących stanach ciała, umysłu i materii. Artystka odnosi się w swoich pracach do swojego osobistego doświadczenia i do przedmiotów które odgrywały ważną rolę w jej rodzinnym domu. Mówi, że interesuje ją wszystko, co nie jest zamknięte w ramach czystej świadomości, a jednocześnie nie stroni od prostych świadectw codzienności.  Obiekt, który widzimy na jednym ze stołów jest skutkiem ubocznym dwudziestoletniego procesu nawarstwiania się iskier emitowanych podczas naprawiania maszyn rolniczych. Prezentowana na wystawie muszla jest symbolem domu,  powstała jako negatywowe odbicie z ziemi na której autorka się urodziła i dorastała. Prace Izabeli Sitarskiej, są intuicyjnym konstruowaniem mapy  indywidualnych doświadczeń, uczuć i emocji oraz zapisywaniem ich w formie notatek, rysunków rzeźb, obiektów, działań performatywnych i filmów. Prace te pozbawione są możliwego w takich wypadkach sentymentalizmu, ponieważ artystka odwołuje się do unistycznej idei, jedności dzieła z miejscem, w którym powstaje. Fascynujący jest powściągliwy i zagadkowy, sposób w jaki wciąga ona widza w próbę odczytania swojego pozostawionego dziennika i odgadnięcia kim jest jego autorka. Izabela Sitarska tworzy obiekty z prostych materiałów, z ziemi, ze smoły, z gliny. Z równą łatwością sięga po papier jak i po lakier samochodowy. Na przedmioty, które pokazuje  można patrzeć jak na znaleziska archeologiczne. To skorupy, potłuczone naczynia, narzędzia które są świadectwami minionej dawno historii. W przypadku działań Izabeli Sitarskiej obiekty te nie są odnajdywane w ziemi ale wyłaniają się z pamięci artystki i stanowią materialną emanację, nie tego co jest, ale tego powinno było zaistnieć.

Piotr Kurka napisał, że twórczość Izabeli Sitarskiej to “wyjątkowy i jedyny w swoim rodzaju proces; przypomina zarówno w sferze wizualnej jak i teoretycznej – palimpsest, w którym wielokrotne nakładanie się na siebie słów i znaczeń, tworzy półprzezroczystą strukturę o niezwykłej intensywności. Jeśli w języku pojawiają się chaotyczne zaburzenia to jest to celowy zabieg literacki odzwierciedlający stan ducha bohaterów dramatu. Bohaterów – co ważne – splecionych z osobistą biografią autorki. “

Sztuka Izabeli Sitarskiej to konstruowanie fikcji, która bardzo mocno zakorzeniona jest w rzeczywistości. To wynik uważnej obserwacji i interpretacji świata, w którym żyjemy i nadawanie mu nowej nieoczekiwanej treści i formy.

Marek Wasilewski


Aby otrzymywać informacje dotyczące wydarzeń
w Galerii Miejskiej Arsenał, wpisz poniżej
swój adres e-mail: