Newsletter
Wyszukaj

Sztukowisko. Warsztaty twórczego recyklingu

21-27.10.2017

    Edukacja / Warsztaty
ZIELONA_GRUPA_IMG_4522

Zajęcia dla dzieci w wieku 7 – 12 lat, przybliżające tematykę ochrony środowiska, a także rozbudzające zdolności manualne. Każdego dnia warsztaty dotyczyć będą innego tworzywa: plastiku, szkła, tkaniny i papieru. Wykorzystując na pozór niepotrzebne przedmioty z odzysku (gazety, kartony, butelki, puszki, t-shirty itp.) uczestnicy stworzą prace rękodzielnicze, znajdując dla nich nowe, atrakcyjne zastosowanie.

W trakcie spotkań  będziemy przekazywać uczestnikom wiedzę  na temat recyklingu opakowań, korzyści ekologicznych i ekonomicznych płynących z ich powtórnego użycia, sposobów i efektów zbiórki opakowań itd. Dzieci dowiedzą się w jaki sposób uzyskujemy dane tworzywa, w jaki sposób można je przetwarzać i ponownie wykorzystywać. Podczas warsztatów zastosujemy metodę DIY (Zrób to sam) nakłaniającą do wykorzystania dawnych przedmiotów i nadania im nowego, spersonalizowanego znaczenia.

24.10.2017, w godz. 9:00 – 10:30 i 10:30 – 12:00 Sztukowisko #1- plastik

25.10. 2017, w godz. 9:00 – 10:30 i 10:30 – 12:00 Sztukowisko #2 – papier

26.10.2017, w godz.  9:00 – 10:30 i 10:30 – 12:00 Sztukowisko #3 – szkło

27.10.2017,  w godz. 9:00 – 10:30 i 10:30 – 12:00 Sztukowisko #4 – tkanina

Stowarzyszenie Zielona Grupa zajmuje się szeroko pojętą edukacją artystyczną
i międzykulturową. Skupieni wokół niego edukatorzy stworzyli własną metodę pracy z dziećmi i młodzieżą opartą m.in. na technice japońskiego teatru kamishibai. Prowadzą własne wydawnictwo oraz organizują liczne szkolenia dla nauczycieli, animatorów, bibliotekarzy. Ich działania docenione zostały wielokrotnie, m.in.: przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd miasta Poznania, powiat koniński oraz Centrum PISOP i konkurs grantowy Społecznik 2.0 oraz Patriotyzm Jutra.

Na zajęcia obowiązują zapisy: tel.: 61 852 9501, mail: joanna.tekla@arsenal.art.pl

Świat po katastrofie ekologicznej. Nowe Utopie

26.10.2017, godz. 18.00

    Edukacja / Prezentacje
plakat2

Prezentacja Danny’ego Moore „Świat po katastrofie ekologicznej. Nowe Utopie” to poetycka spekulacja świata schyłkowej fazy szaleńczo eksploatacyjnego kapitalizmu, a zatem świata niedalekiej przyszłości. Oparta na faktach z dziedziny fizyki, klimatologii, socjologii, antropologii i ekonomii dystopijna wizja planety  budzi przerażenie. Daje też jednak nadzieję i podsuwa kreatywną i intuicyjną strategię sensownego przetrwania.

Jak będziemy mieszkać i co będziemy jeść w warunkach biedy i głodu? Jak zaadoptujemy się do globalnego ocieplenia, braku wody, ropy naftowej, węgla i innych zasobów? Tematem spotkania będą m.in. wojny o zasoby, uchodźcy klimatyczni, polityczno-ekonomiczne  pomysły na życie po katastrofie… a wszystko to w kontekście sztuki najnowszej.

Kiedy stare systemy ostatecznie zawiodą, neokolonialne wojny o zasoby spustoszą planetę,
a migracje klimatyczne zdekomponują jej kształt – Ci, którzy przetrwają – rozpoczną kreowanie nowego świata. Po wielkim kryzysie humanitarnym powrócimy do oddolnego kolektywizmu, odpowiedzialnego współistnienia z pozostałymi ekosystemami Ziemi, rozwiązań tymczasowych, prowizorycznych i powolnych.

Prezentacji towarzyszyć będzie stworzona specjalnie na tę okazję instalacja autorstwa Diany Lelonek i Piotra Machy.

Danny Moore – aktywista orbitujący między kulturą a naturą. Związany z globalnym ruchem walczącym ze zmianami klimatu. Brał udział w licznych akcjach cywilnego nieposłuszeństwa w obronie środowiska naturalnego w Polsce i na świecie. Bada alternatywne wspólnoty, „społeczeństwa  jutra”, oparte na zasadach współdzielenia, antyhierarchii i oddolnej demokracji. Propagator ideologii degrowth. Walczy o ostatnie drzewa Reliktowej Puszczy Karpackiej
i Hambacher Forst w Niemczech. Miłośnik zen i sztuki nowoczesnej.

Flow / Przepływ

20.10.2017, godz. 17.00

    Edukacja
IMG_3633

Spotkanie z Agnieszką Brzeżańską i Ewą Cieplewską

Prowadzenie: Muzealne Biuro Wycieczkowe

Zapraszamy na spotkanie z Agnieszką Brzeżańską i Ewą Ciepielewską, pomysłodawczyniami
i organizatorkami, wraz z Fundacją Razem Pamoja, transdyscyplinaranego działania twórczego odbywające się na rzece Wiśle oraz innych miejscach przepływu. W projekcie FLOW (Przepływ) Rzeka staje się dla nich punktem wyjścia do wspólnego bycia i działania artystów, kuratorów
i społeczników by bez założonych z góry rezultatów i konieczności produkowania obiektów odświeżać ideę sztuki jako eksperymentu. FLOW to też ćwiczenie z innej ekonomii, z dzielenia się i wytwarzania nie będącego trybikiem obiegu finansowego ani struktur instytucjonalnych.

FLOW niewątpliwie funkcjonuje poza wszelkimi instytucjonalnymi strukturami, oficjalnym obiegiem sztuki i networkingową sferą podziałów środowiska artystycznego, jednocześnie z trudem też wpisuje się w znane konwencje spotkań plenerowych czy też utrwalone kategorie działań w przestrzeni publicznej. FLOW, w dość nieoczywisty sposób generuje otwartą platformę mobilnej rezydencji artystycznej, poruszającej się na Wiśle, służącej do ciągłej zmiany nie tyle samych współrzędnych, kursu i prędkości, co przede wszystkim perspektywy i względnych punktów odniesienia. Zarówno nieustannie zmieniające się położenie łodzi jak i zmieniająca się grupa uczestniczących w spływie artystów / osób towarzyszących podkreśla przede wszystkim kategorię płynności, która jest dość charakterystyczna dla otaczającej nas obecnie rzeczywistości. Planowane działania, jak i spontaniczne zdarzenia zwracają uwagę na określoną dynamikę – wielowątkowość i wielogatunkowość otaczającego nas ekosystemu, aktywują odmienne formy poruszania się, komunikacji, podziału czasu na okres pracy i rekreacji. Rezydencja, zmierzająca pod prąd / w górę rzeki, operując poza tradycyjnym pojęciem czasu i przestrzeni, poza zasięgiem wszechobecnej mediosfery, oferuje całkowicie alternatywny wymiar pojęcia wspólnotowości, posługuje się zastępczymi metodami równoległego działania, które w tym wypadku porządkowane są między innymi poprzez rytm dnia, intensywność nurtu rzeki
i warunki pogodowe. Całość tworzy dość gęstą siatkę mikro powiązań; wypadkową wszelkich spotkań, przygód, zdarzeń, zauroczeń, spontanicznych zwrotów akcji; specyficzną teksturę wszelkiej kosmicznej bioróżnorodności, co wszystko razem wzięte generuje powstawanie otwartej / zróżnicowanej / i nieprzewidywalnej formuły artystycznych działań plenerowych FLOW.

Agnieszka Brzeżańska – Absolwentka ASP w Gdańsku i Warszawie oraz na Uniwersytecie Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio. Jej twórczość obejmuje malarstwo, rysunek, fotografię, film i ceramikę. Brzeżańska sięga przy tym po różne rejestry wiedzy, od fizyki i filozofii po marginalizowane przez nowoczesną naukę systemy poznania, takie jak alchemia, parapsychologia, ezoteryka, wiedza tubylcza czy tradycje matriarchalne. Swoje prace prezentowała na licznych wystawach indywidualnych w kraju i zagranicą, ostatnio m.in. Matrix-Sratrix, Kasia Michalski, Warszawa (2016), Ma Terra, Vera Munro, Hamburg (2015), It will all come easily with grace and joy, Marlborough Contemporary, Londyn (2015), Ziemia rodzinna, Aleksander Bruno, Warszawa oraz Muzeum Współczesne Wrocław (2014), Kobayashi Maru, Nanzuka, Tokio (2014).

Ewa Ciepielewska – Absolwentka ASP we Wrocławiu na Wydziale Malarstwa, pod kierunkiem profesora Konrada Jarodzkiego. Jest związana z grupą LuXus od momentu jej powstania w 1982 roku. Brała udział w licznych wystawach w kraju i zagranicą. W 1997 założyła stowarzyszenie Volans, wspierające sztukę współczesną oraz młodych artystów. W 2006 ukończyła studium pedagogiczne na Akademi Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 2008 roku współpracuje ze stowarzyszeniem Instytut Medialny nad projektem poświęconym polskim rzekom, a w szczególności Wiśle. Idea projektu skupia się wokół obserwacji i dokumentacji zjawisk przyrody i cywilizacji podczas żeglugi z Krakowa do Gdańska (1041 km).

Oko znawcy. O ekspertach i ekspertyzach

24.10.2017, godz. 18.0

    Edukacja
logotyp_PRZEWODNIK_pion

Prowadzenie: Dorota Żaglewska

Podczas październikowego spotkania z cyklu Przewodnik po rynku sztuki i antyków zastanowimy się, kto może być ekspertem i co składa się na dobrą ekspertyzę. Na polskim rynku jak mantra powraca stwierdzenie, że brakuje ekspertów i instytucji wyrokujących o autentyczności dzieł. Udział muzealników na tym polu jest problematyczny. Czy wystarczy zaufać doświadczonemu kolekcjonerowi czy konserwatorowi? Zmorą rynku są też dokumenty będące ekspertyzami jedynie z nazwy. Co powinno zwrócić naszą uwagę i za co warto zapłacić?

Spotkanie przeznaczone dla dorosłych, nie są wymagane wcześniejsze zapisy.

Wstęp wolny

JAK UDOMOWIĆ ZWIERZĘ FANTASTYCZNE – warsztaty rodzinne

7.10.2017, godz. 11.00-13.00

    Edukacja / Warsztaty
PATRYCJA_PIPA_PIWOSZ_03

Prowadzenie: Patrycja Pipa Piwosz

Warsztaty dla dzieci w wieku 5 – 8 lat  wraz z opiekunami, łączące czytanie i zajęcia manualne. Dzieci stworzą indywidualny podręcznik opisujący ich zwierzę fantastyczne, opierając się na fragmentach z książki J.L. Borgesa Księga istot zmyślonych. Krótkie opowiadania, czytane na głos przez opiekunów, rozpoczną twórczą, wielopokoleniową zabawę w tworzenie wymyślonych stworów. Wykorzystywanym materiałem będą m.in. przyniesione z domu stare pluszaki. Będziemy poszukiwać nowego przeznaczenia dla starych rzeczy, uczyć się, co to znaczy recykling i dlaczego jest taki ważny. Na koniec stworzymy instalację z fantastycznych zwierząt, o których dowiemy się wielu ciekawych rzeczy dzięki przygotowanym podręcznikom, a udomowionego pupila będzie można zabrać do domu.

Patrycja Pipa Piwosz – artystka wizualna, charakteryzatorka i kostiumolożka. Ukończyła Wydział Rzeźby i Działań Przestrzennych na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Tworzy interaktywne instalacje, obiekty przestrzenne (głównie przy użyciu materiałów recyklingowych) oraz kostiumy. Współtworzy projekty teatralne. Interesuje ją działanie na wielu płaszczyznach, praca, która pobudza każde ze zmysłów.

Informacje / zapisy: sekretariat@arsenal.art.pl;  tel.: 61 852 9501

Galeria zapewnia materiały, zachęcamy do przyniesienia starych pluszowych zabawek

Wstęp wolny

sesja towarzysząca wystawie Polki, Patriotki, Rebeliantki

6.10.2017, godz. 12.00

    Dyskusje / Edukacja
ARSENAL_ZAPROSZENIE_POLKI_DRUK

Sesja ma na celu przedstawienie najnowszej sztuki feministycznej w Polsce, obszaru jej zainteresowań i najważniejszych tematów. Wydaje się bowiem, że dotychczasowe feministyczne narracje i stylistyki uległy wyczerpaniu, a w zamian pojawiają się nowe postfeministyczne trendy, takie jak np. selfie-feminizm, ale też mamy do czynienia z nową radykalną sztuką feministyczną związaną przede wszystkim z Czarnymi Protestami. Tego rodzaju działania pojawiające się w kontekście protestów i manif wykorzystują aktualne strategie artystyczne, akcentujące niejednoznaczne, choć wspólnotowe działania. Akcent położony jest tu na wydobycie kobiecej siły (kobiety stają się groźne; krzyczą o swojej sile; odwołują się do czarownic, wskazując na zagrożenia związane ze współczesnymi symbolicznymi stosami). Nie przypadkiem, zarówno w symbolice protestów, jak i w sztuce,  akcentowana jest kobieca płciowość, pojawiają się wizerunki wagin, macic, odwołania do opisanego przez Herodota rytuału Ana Suromai, a więc obnażania przez kobiety swych genitaliów, zaś symbolicznymi figurami stają się wiedźmy i czarownice. Sesja ma więc na celu namysł nad współczesną sztuką postfeministyczną oraz nad feministycznym artywizmem. Chodzi zarazem o opisanie i wskazanie na potencjał symboliczny tkwiący w tych działaniach.

godz. 12 – 14

Izabela Kowalczyk, Wprowadzenie – Polki, Patriotki, Rebeliantki – sztuka feministyczna dzisiaj

Karolina Sikorska, Sztuka feministyczna i sztuka feministyczna. O dwóch strategiach artystycznych

Agata Pyzik, Queerowa sztuka przegrywania. Od kobiecego masochizmu do selfie feminizmu

Marta Smolińska, O postfeminizmie w malarstwie i subwersywnych dialogach z ikonografią religijną

Dyskusja

godz. 14 – 15 przerwa

godz. 15 – 17

Ewa Tatar, Destroy she said. Rzecz o feminizmie jako ikonoklazmie

Ewa Majewska, Czarny Protest. Przeciw heroicznemu mesjanizmowi

Dorota Grobelna, Feministyczny ruch protestu, między instytucją sztuki a ulicą

Karolina Wilczyńska, Polityczna obietnica feministycznego artywizmu

godz. 17 – 18 – dyskusja podsumowująca

Czy warto organizować wystawy sztuki kobiet?

3.10.2017, godz. 18.00

    Dyskusje / Edukacja
IZA_GUSTOWSKA11-

Prowadzenie: Agata Jakubowska, Izabella Gustowska

Dialogowanie historyków sztuki i artystów to cykl spotkań prowadzonych przez pracowników Instytutu Historii Sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza i zaproszonych przez nich artystów. Tematy poszczególnych spotkań – nawiązujące do programu aktualnych wystaw w Galerii Miejskiej Arsenał – staną się punktem wyjścia do rozmowy o sztuce, wystawiennictwie czy krytyce, w której istotną rolę odegra skonfrontowanie dwóch perspektyw patrzenia, rozumienia i mówienia o sztuce – perspektywa historyków sztuki i artystów.

W ostatnich latach organizowanych jest w Polsce coraz więcej wystaw sztuki kobiet. W samym Poznaniu w tym roku mogliśmy już oglądać: Złe kobiety w CK Zamek, Damę w lustrze. Strategie artystyczne kobiet w latach 70-tych XX wieku w Galerii Piekary czy teraz Polki, Patriotki, Rebeliantki w Galerii Miejskiej Arsenał. Choć częściowo stanowią one odpowiedź na wydarzenia polityczne i towarzyszącą im dyskusję publiczną, to są też częścią szerszego zjawiska – częstego eksponowania sztuki kobiet na wystawach, w których biorą udział (prawie) wyłącznie kobiety.W czasie tego spotkania chcemy porozmawiać o tym, jakie znaczenie mają takie ekspozycje dla artystek i kobiet w ogóle. Z jakimi nadziejami się je organizuje i czy nadzieje te zostają spełnione? Przypomnimy też wcześniejsze inicjatywy tego typu i zastanowimy się nad tym, jak zmieniała się ich rola w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. Rozmawiać będą profesorki poznańskich uczelni: Izabella Gustowska (Uniwersytet Artystyczny) i Agata Jakubowska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza).

Izabella Gustowska, urodzona w Poznaniu, gdzie mieszka i pracuje. Profesorka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na Wydziale KomunikacjiMultimedialnej. W Katedrze Intermediów prowadzi Pracownię Działań Filmowych i Performatywnych,  a w Collegium Da Vinci Pracownię Rysunku na kierunku Grafika. Kuratorka wystaw sztuki kobiet, m. in.: Sztuka kobiet (wraz z Krystyną Piotrowską, Poznań 1980), Obecność I (1987), Obecność III (1992), Osiem dni tygodnia (2011), uczestniczka innych wystaw sztuki kobiet organizowanych w kraju i za granicą.

Agata Jakubowska, urodzona w Poznaniu, gdzie pracuje, mieszka w Poznaniu i Warszawie. Profesorka w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, gdzie kieruje Zakładem Historii Sztuki Nowoczesnej. Współorganizatorka Poznańskiego Seminarium Feministycznego (z Izabelą Kowalczyk, 1995), kuratorka wystawy sztuki kobiet: Maskarady (Poznań 2001) oraz Niezgrabne przedmioty – Alina Szapocznikow oraz Maria Bartuszova, Pauline Boty, Louise Bourgeois, Eva Hesse i Paulina Ołowska (z Joanną Mytkowską, Warszawa, 2009) i kierowniczka grantu badawczego Historia wystaw sztuki kobiet w Polsce (NCN 2014-2017). Na przełomie 2015 i 2016 roku w galerii Art Stations w Poznaniu odbyła się wystawa Izabelli Gustowskiej Nowy Jork i dziewczyna, której kuratorką była Agata Jakubowska.

Polki, chuliganki, artywistki: czy istnieje narodowa sztuka feministyczna?

27.09.2017, godz. 18.30

    Dyskusje / Edukacja
ARSENAL_ZAPROSZENIE_POLKI_DRUK

prowadzenie: Zofia nierodzińska, Karolina Sikorska

udział biorą: kolektyw Coven Berlin, Dziewczyństwo, Natalia Sielewicz, Stach Szabłowski

Punktem wyjścia do dyskusji jest trwająca w Galerii Miejskiej Arsenał wystawa „Polki, patriotki, rebeliantki”, reflektująca nad kondycją współczesnych Polek. Jakie narracje o współczesnych Polkach tworzą artystki i artyści? Jak opowieści te są konstruowane? Na ile mogą odnaleźć się w nich Polki z różnym doświadczeniem społeczno-kulturowym, kogo te opowieści dotyczą, a kogo wykluczają? Jakimi symbolami w tym kontekście operują artystki? Czy możliwe są opowieści alternatywne? Jak je budować?

Niełatwo być dziewczyną – warsztat dla dziewcząt oraz akcja performatywna

23.09.2017, godz. 12.00-16.00

    Edukacja
NIELATWO_BYC_DZIEWCZYNA_nsmail-2

Prowadzenie: Agnieszka Chlebowska

Zapraszamy dziewczyny w wieku 16-18 lat

Informacje/ Zapisy: joanna.tekla@arsenal.art.pl; 61 852 95 01

Każdy dzień powinien być dniem chłopaka i dziewczyny! Odrzucamy okazyjną celebrację na rzecz codziennego docenienia swojej płci. Punktem wyjścia do działań artystycznych i wspólnego przygotowania akcji performatywnej będzie książka „Niełatwo być dziewczyną” – czyli wydane w latach 70. fragmenty pamiętników nadesłanych na konkurs „Na Przełaj” pod redakcją Wojciecha Wiśniewskiego. Na warsztatach spojrzymy na kobiecą rebelię jako proces wewnętrzny, intymny, ale też pokoleniowy.

PRZEWODNIK PO RYNKU SZTUKI I ANTYKÓW

19.09.2017, godz. 18.00-19.30

    Edukacja
logotyp_PRZEWODNIK_pion

Czym jest kolekcjonerstwo sztuki?

Gość: Marek Sosenko
Prowadzenie: Dorota Żaglewska

Spotkanie z „cesarzem kolekcjonerów”, Markiem Sosenko z Krakowa: antykwariuszem, ekspertem i kolekcjonerem, który udowadnia, że miłośnik sztuki nie musipoprzestawać na wąskiej kategorii malarstwa.

Marek Sosenko –  antykwariusz, kolekcjoner i autor książek mieszkający w Krakowie. Specjalizuje się w filokartystyce oraz zbieraniu starych zabawek. Współpracuje z muzeami i instytucjami kultury. Jego kolekcja w 2011 roku liczyła m.in. około 40 000 zabawek (które zbiera od 1977 roku), 700 000 pocztówek i 2 miliony guzików. W jego zbiorach znajduje się m.in. szopka królowej Bony, która należała także do Aleksandra Fredry. Przedmioty z jego zbiorów wypożyczane są na potrzeby filmów; służyły jako rekwizyty m.in. w Liście Schindlera Stevena Spielberga. Nazywany królem kolekcjonerów w Polsce. Członek Stowarzyszenia Antykwariuszy Polskich.

dr Dorota Żaglewska – absolwentka Instytutu Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Na rynku antykwarycznym działa od 2009 r. W 2016 r. obroniła pracę doktorską pt. „Wpływ kapitału kulturowego na polski rynek antykwaryczny”. Specjalista ds. edukacji w Galerii ARTYKWARIAT w Poznaniu.

Spotkanie przeznaczone dla dorosłych, nie są wymagane wcześniejsze zapisy.

Wstęp wolny



Aby otrzymywać informacje dotyczące wydarzeń
w Galerii Miejskiej Arsenał, wpisz poniżej
swój adres e-mail: