Newsletter
Wyszukaj

Erotyki Julesa Richardsa – – stereofotografie z kolekcji Tomasza Bielawskiego

11.04 - 28.05.2017

    Wystawa

Najnowsza wystawa w Fotoplastykonie Poznańskim umożliwi zapoznanie się z twórczością Julesa Richardsa, żyjącego na przełomie XIX i XX w. fotografa i wynalazcy. W 1893 r. stworzył on weraskop, typ aparatu stereoskopowego, za pomocą którego utrwalał na kliszy piękno kobiecego aktu.

Erotyczna stereofotografia cieszyła się w czasach Richardsa dużą popularnością. Wpływał na to niewątpliwie sposób oglądania trójwymiarowych zdjęć – przykładanie oczu do okularów, mające w sobie wiele z podglądania. Dzięki wystawie w Fotoplastykonie Poznańskim mamy okazję przekonać się również dziś, że stereofotografia wciąż jest tym medium, które z dużą wiernością pozwala oddać artyście piękno ludzkiego ciała.

Blog Tomasza Bielawskiego: http://dotomka.blog.onet.pl/

Wystawy w Fotoplastykonie Poznańskim powstają dzięki współpracy z Wydawnictwem Miejskim Posnania.

Jutro nie przyjdzie nigdy

24.04.2017, godz. 18.00

24.04.2017-21.05.2017

    Wystawa

Kurator: Marek Wasilewski

Artyści: Mirosław Bałka, Katarzyna Krakowiak

„Jutro nie przyjdzie nigdy” – to trzecia odsłona projektu będącego rezultatem współpracy Mirosława Bałki i Katarzyny Krakowiak. Punktem wyjścia do jego realizacji było pytanie o poczucie niepewności, jakie towarzyszy nam w coraz szybciej zmieniającym się świecie. To także pytanie o możliwość artykulacji naszych potrzeb i lęków. Powszechnie odczuwamy inflację znaczenia słów w przestrzeni publicznej. Agresja, demagogia i kłamstwo są dzisiaj stałymi elementami dyskursu medialnego i politycznego. Każdego dnia w mediasferze pojawiają się nowe słowa i hasła, które są narzędziami werbalnego wywierania presji i zdobywania dominacji nad innymi poprzez zawartą w tych słowach symboliczną przemoc. Otaczające nas na każdym kroku znaki manipulują naszymi emocjami i potrzebami, mają nas nieustannie pobudzać do reakcji.

Projekt Katarzyny Krakowiak i Mirosława Bałki jest pytaniem o znaczenie słów i znaków, którymi się komunikujemy, ale nie porozumiewamy. Tytuł wystawy sugeruje niemożliwość dalszej narracji, niemożliwość spełnienia się przyszłości w momencie przekreślenia teraźniejszości. Zawiera się w nim także paradoks niemożności określenia czasu: „jutro” nigdy nie nadchodzi, ponieważ z naszego punktu widzenia każdą chwilę musimy określać jako teraźniejszą. W świecie bez przyszłości, w rzeczywistości skazanej na wieczną teraźniejszość, stajemy wobec niemożliwości zarówno transgresji, jak i transcendencji. Paradoksy związane z wyobrażeniem przyszłości najlepiej ujął Richard Barbrook, autor książki Przyszłości wyobrażone, nadając jej rozdziałom znaczące tytuły: „Przyszłość jest taka jak kiedyś” oraz „Ci, którzy nie pamiętają przyszłości, skazani są na jej powtarzanie”[*]. Barbrook pokazuje, że przyszłość jest funkcją przeszłości, że wyobrażenia jutra są teoretycznym, politycznym i propagandowym konstruktem, który w rzeczywistości nigdy nie ma szansy na spełnienie w takim wymiarze, w jakim się tego spodziewamy.

„Jutro nie przyjdzie nigdy” jest pierwszym wspólnym projektem Katarzyny Krakowiak i Mirosława Bałki. Ważnym elementem tej wystawy jest proces, który doprowadził do jej realizacji, szukanie wspólnego pola, niebędącego kompromisem, tylko otwarciem nowych możliwości. To dialog dwóch pokrewnych, ale jednak odmiennych postaw artystycznych. Katarzyna Krakowiak tworzy przede wszystkim instalacje dźwiękowe sytuowane w kontekście architektury i życia miasta. Jedna z jej ostatnich prac dźwiękowych umieszczona została w trudnym i fascynującym wnętrzu filharmonii w Szczecinie (2016). Mirosław Bałka znany jest jako autor rzeźb, rysunków, prac wideo, a także monumentalnych realizacji w londyńskiej Tate Modern oraz pomnika ofiar katastrofy promu „Estonia” w Sztokholmie (1998). Wystawa w Galerii Arsenał w Poznaniu jest rezultatem współdziałania opartego na dynamice podobieństw i różnic. To być może przede wszystkim rozmowa dwójki artystów, pracujących razem nad stworzeniem wspólnego dzieła, negocjujących różne koncepcje, próbujących różnych rozwiązań, poszukujących nowej jakości, która nie będzie wypadkową ich dotychczasowych przyzwyczajeń, lecz uformuje nową konstelację znaczeń. Znani ze swoich minimalistycznych dzieł artyści przedstawią realizację składającą się z serii lapidarnych, zagadkowych i poetyckich haseł wykonanych w technice lampy neonowej. Pojedynczym wyrazom, ciągom liter i znaków towarzyszy dźwięk sprzężony z neonowymi światłami. Efektem jest multimedialna instalacja, kompozycja sygnałów wizualnych i dźwiękowych, której ważnym aspektem jest umiejscowienie jej w konkretnej przestrzeni. Pokazane na wystawie neony można odczytywać na co najmniej trzy sposoby: jako chaotyczną polifonię głosów, jako monolog lub jako dialog. Prosta forma otwiera przed widzem możliwość samodzielnej nawigacji pomiędzy sygnałami i nowego konstruowania znaczeń, które mogą dotyczyć indywidualnego doświadczenia każdego z nas.

Marek Wasilewski

[*] R. Barbrook, Przyszłości wyobrażone. Od myślącej maszyny do globalnej wioski, tłum. J. Dzierzgowski, Warszawa 2009 (oryginał: Imaginary Futures: From Thinking Machines to the Global Village, London 2007).

Wystawa najlepszych okładek płytowych Konkursu 30/30

21.04.2017, godz. 18.00

21.04.2017 - 21.05.2017

    Wystawa

W trakcie wystawy pokonkursowej zaprezentowane zostaną najlepsze projekty okładek dla wydawnictw muzycznych, które zgłoszone zostały do Konkursu 30/30. Spośród autorów wyeksponowanych prac wybrani zostaną laureaci tegorocznej edycji, których ogłoszenie nastąpi podczas uroczystego otwarcia wystawy.

W skład niezależnego jury, oceniającego projekty okładek w Konkursie 30/30 wchodzą Rosław Szaybo (przewodniczący Jury, grafik, plakacista, malarz), Marek Wasilewski (Dyrektor Galerii Miejskiej Arsenał), Marcin Kostaszuk (Zastępca Dyrektora Wydziału Kultury Urzędu Miasta Poznania), Grzegorz Brzozowicz (dziennikarz muzyczny), Rafał Szenrok (Morski Studio Graficzne), Joanna Żabierek (Enea Spring Break Showcase Festival & Conference 2017, Agencja Artystyczna Go Ahead) oraz Mateusz Torzecki (kulturoznawca, doktor nauk humanistycznych, autor książki „Okładki płyt. Rzecz o wizualnym uniwersum albumów muzycznych”).

Oficjalna strona konkursu: www.konkurs3030.pl

FB https://www.facebook.com/konkurs3030/?fref=ts

nowy obraz / nowe spojrzenie

07.04.2017, godz. 18.00

07.04-13.04.2017

    Wystawa

Nagroda Artystyczna UAP jest przyznawana od 2012 roku – w drodze konkursu Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie, adresowanego do studentów i absolwentów kierunku malarstwo państwowych uczelni artystycznych w Polsce i służy promocji najlepszych z nich. Jest także narzędziem popularyzacji tego kierunku studiów i malarstwa jako dziedziny sztuki.

Nagroda Artystyczna UAP wynosi 10 000 złotych. Wszystkie osoby do niej nominowane – otrzymują zaproszenie do udziału w wystawie konkursowej w Poznaniu i Gorzowie Wielkopolskim. oraz nagrody rzeczowe.

W tegorocznej edycji konkursu zostanie ponownie przyznana Nagroda Miejskiego Ośrodka Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim, która wynosi 3 000 zł.

Ogłoszenie nazwiska laureata Nagrody Artystycznej UAP i Nagrody MOS (ufundowanej przez Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim) nastąpi 7 kwietnia 2017, podczas wernisażu wystawy w poznańskiej Galerii Miejskiej Arsenał.

Mariusz Kruk, Pion

03.03.2017, godz. 18.00

03.03.2017-02.04.2017

    Wystawa

kuratorka: Bogna Błażewicz

Wystawa Mariusza Kruka pod enigmatycznym tytułem Pion jest prezentacją najnowszych prac artysty: obrazów, obiektów malarskich i obiektów przestrzennych. Będą one sporą niespodzianką dla wielbicieli jego twórczości, ponieważ Kruk zaskakująco odmienił paletę barw, którymi się posługuje.

W kameralnej przestrzeni dolnej sali wystawienniczej Galerii Miejskiej Arsenał powstanie tajemnicza, nasycona symbolami ekspozycja, dla której odczytania kluczem jest cytat z poezji Mariusza Kruka: „Rzeczywistość to skończona ilość form i sytuacji w nieskończoności ich kombinacji”.

Notka biograficzna:

Urodził się w 1952 r. w Poznaniu. W latach 1978 – 1982 studiował malarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Dyplom uzyskał w 1982 r. W latach 1983 – 1994 był wykładowcą tej uczelni. W 1983 r. Założył grupę Koło Klipsa, która działała do 1987 r. Od czasu opuszczenia grupy pracuje indywidualnie. W latach 1995 – 2002 artysta mieszkał na południu Francji. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, tworzy rzeźby, obiekty i instalacje. Jest także autorem krótkich form poetyckich, bajek i opowieści.

Jego prace znajdują się w zbiorach i kolekcjach państwowych oraz prywatnych, między innymi w: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowym w Poznaniu; Museum van Hedendaagse Kunst w Gandawie, Fond National d’art. Contemporain w Lionie, w Kunsthalle Bremen, Museum Würth, Künzelsau, Wilhelm Lembruck Museum w Duisburgu, w kolekcji City Almere, Fundacji VOX-Artis, w kolekcji Kulczyk Fundation.

 

Co w trawie piszczy? – stereofotografie z kolekcji Tomasza Bielawskiego Wystawa w Fotoplastykonie Poznańskim

21.02.2017-09.04.2017

    Wystawa

W ramach najnowszej wystawy w Fotoplastykonie Poznańskim zaprezentowane zostaną stereofotografie z albumu niemieckiej firmy Raumbild-Verlag – „Aus der Lebensgemeinschaft des Waldes”. Zdjęcia ukazują mikroświat mieszkańców lasu, z niezwykłą precyzją uchwycony w obiektywie aparatu stereofotograficznego. Przedstawienia leśnego runa i kryjących się w nim zwierząt pozwalają odnaleźć piękno w niewielkich wycinkach natury. Wystawa zwraca uwagę na świat nieopodal nas, często pomijany w codziennym doświadczeniu, zdominowanym przez pośpiech i szybkie przyswajanie informacji.

Wystawy w Fotoplastykonie Poznańskim organizowane są we współpracy z Wydawnictwem Miejskim Posnania.

Oficjalny blog Fotoplastykonu Poznańskiego: www.fotoplastykonpoznanski.pl

Blog Tomasza Bielawskiego: www.dotomka.blog.onet.pl

Piotrowicz. Arka

19.02.2017, godz. 12.00, Muzeum Narodowe w Poznaniu

19.02.2017-02.04.2017

    Wystawa

Kuratorzy: Piotr Bernatowicz, Krystyna Różańska-Gorgolewska

Zmarły w 1999 roku poznański malarz i grafik Jerzy Piotrowicz pozostawił po sobie olbrzymi zbiór kilkuset znakomitych obrazów olejnych, gwaszy i grafik. Zostaną one zaprezentowane po raz pierwszy w tak obszernym wyborze w lutym tego roku w ramach przedsięwzięcia wystawienniczego
pt.: „Piotrowicz”, w którym obok Galerii Miejskiej Arsenał uczestniczy Muzeum Narodowe
w Poznaniu, Galeria Ego, Galeria Garbary 48 oraz Galeria FWD.

Prezentacja w Galerii Miejskiej Arsenał koncentruje się na motywach i symbolach biblijnych
i judaistycznych w twórczości artysty. Jest to wątek, który pojawia się już w najwcześniejszych pracach Piotrowicza w latach siedemdziesiątych, poprzez obecność w obrazach i grafikach Mojżeszowych tablic z przykazaniami, oka opatrzności czy korony cierniowej. W latach osiemdziesiątych motyw ukrzyżowania i chusty św. Weroniki w jego sztuce towarzyszy doświadczeniom historycznym Polaków: najpierw tzw. karnawałowi Solidarności, a potem mrokom stanu wojennego. Natomiast w ostatniej dekadzie swojego życia Piotrowicz skupia się na historiach starotestamentowych, niejako portretując ich głównych bohaterów: Mojżesza, Noego i Hioba,
a kończąc na przejmujących scenach z Apokalipsy.

Impresje z tatrzańskich szlaków Wystawa w Fotoplastykonie Poznańskim

10.01.2017-19.02.2017

    Wystawa

Artyści: Katarzyna Wasiuk, Borys Wasiuk

W ramach najnowszej wystawy w Fotoplastykonie Poznańskim zaprezentowane zostaną stereofotograficzne widoki Tatr, autorstwa Katarzyny i Borysa Wasiuk. Współczesne zdjęcia, wykonane z uwzględnieniem specyfiki trójwymiarowego medium, ukazują piękno górskiego krajobrazu, podkreślając przestrzenne relacje między poszczególnymi obiektami. Niezwykle malownicze pejzaże na stereofotografiach zyskują znaczną realność, pozwalając odbiorcy na odbycie podróży tatrzańskim szlakiem razem z twórcami zdjęć.

Dodatkowym walorem prezentowanych na wystawie przedstawień jest ich aktualność – powstałe w XXI wieku stereofotografie udowadniają, iż archaiczne urządzenie, jakim jest fotoplastykon, umożliwia interesującą prezentację współczesnych zdjęć.

 

Marek Chlanda 12 kroków AA

09.01.2017, godz. 18.00

09.01.2017-29.01.2017

    Wystawa

Kurator wystawy: Jaromir Jedliński

Wystawa prezentuje powstały w 2016 roku cykl prac Marka Chlandy, dla którego punktem wyjścia był Program Wspólnoty Anonimowych Alkoholików spisany w 1938 roku przez jednego z założycieli Wspólnoty AA, Billa W. właśnie jako „12 kroków AA”. Na cykl składa się 14 prac wykonanych na papierze gazetowym (stronice magazynu „Film” z lat siedemdziesiątych) i kartonie.

 

Miejsca do wypełnienia Paweł Polus

05.01.2017, godz. 19.00

05.01-29.01.2017

    Wystawa

Kurator: Jarosław Kozłowski

Koordynator: Marcel Skierski

Na wystawie zaprezentowane zostaną dzieła Pawła Polusa, którego twórczość czerpie z tradycji sztuki konceptualnej, skupiając się na podejmowaniu problematyki przedmiotu i związków idei z jej wizualną reprezentacją. Jednocześnie działalność artysty cechuje duży indywidualizm, stanowiący o oryginalnym charakterze prac, wyróżniających się na tle obecnych trendów w sztuce.

Kuratorem wystawy będzie prof. Jarosław Kozłowski, legenda poznańskiej sceny artystycznej, jeden z prekursorów sztuki konceptualnej. Wystawa będzie zatem dialogiem pomiędzy dwoma indywidualnościami, łączącym sztukę z filozofią.

Paweł Polus urodził się w 1979 r. W 2004 r. ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu na Wydziale Grafiki Warsztatowej. Dyplom w zakresie rysunku i grafiki (pod kierownictwem prof. J Kozłowskiego i prof. T. Jackowskiego) uzyskał w 2004 r. Obecnie jest asystentem w Pracowni Rysunku na UAP. Zajmuje się malarstwem, obiektami, rysunkiem, książką artystyczną. Jego dzieła eksponowane były m.in. w: Galerii PWW (Zielona Góra), Galerii Naprzeciw (Poznań), w Instytucie Polskim (Seul) i Berlinie.


Aby otrzymywać informacje dotyczące wydarzeń
w Galerii Miejskiej Arsenał, wpisz poniżej
swój adres e-mail: