wtorek, 16 kwietnia otwarte 12 — 19
Galeria Miejska Arsenał

ul. Szyperska 2/6-8, 61-754 Poznań
T. +48 61 852 95 02
E. arsenal@arsenal.art.pl

Godziny otwarcia:

Poniedziałek: nieczynne
Wtorek – Sobota: 12 — 19
Niedziela: 12 — 16

9. edycja Biennale Fotografii - "Eksploracje"
14.11.2015 - 13.12.2015

Termin: 14 listopada – 13 grudnia 2015

Główny organizator: Galeria Miejska „Arsenał” w Poznaniu

Organizator: Centrum Kultury Zamek, Miasto Poznań

Partnerzy: Galeria Drewutnia, Instytut Kulturoznawstwa UAM, Rodriguez Gallery, Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Wydawnictwo Miejskie Posnania, Wydział Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych Poznań, Republika Sztuki Tłusta Langusta, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Patronat honorowy: Wojewoda Wielkopolski, Prezydent Miasta Poznania, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Katedra Fotografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu

Patronat: Kiosk

Oficjalna strona internetowa Biennale Fotografii: www.biennalefotografii.eu

Eksploracja to badanie, zgłębianie, eksploatowanie, poszukiwanie, odkrywanie. Eksploruje się nieznane tereny, by odnaleźć zasoby i skarby. Nawet współczesne gry komputerowe zakładają eksplorację fantastycznych lokacji i wymyślonych geografii.

Czym może być eksploracja w fotografii? Po pierwsze – może być narzędziem eksploracji, za pomocą którego odkrywamy nieznane obszary ziemi lub kosmosu, a także ludzkiego ciała. Takie badanie wykorzystuje rozmaite technologie, poszerzające nasze pole widzenia: od prostych teleobiektywów po skomplikowane narzędzia przybliżania i modelowania mikro- i makrokosmosu. Po drugie – eksplorujemy samą fotografię, badając jej język, możliwości, strukturę. Ten metadyskurs fotografii pozwala jej samej przekształcać się i wskazywać na nieznane wcześniej możliwości. Po trzecie wreszcie – eksplorujemy fotografię jako sztukę i sztukę jako fotografię.

Proponując temat eksploracji chcemy zachęcać artystów i kuratorów do przyjęcia postawy odkrywcy: nieznanych światów i fascynujących zjawisk. Fotografia może być tu instrumentem i celem, narzędziem kreacji i przedmiotem analizy. Fotograficzne eksplorowanie znajduje się bowiem u podstaw działań badawczych i artystycznych jednocześnie.

Vilém Flusser napisał, że obrazy techniczne (do których należy fotografia) dlatego odróżnia się od wszelkich obrazów wytwarzanych wcześniej, że do ich powstania konieczna jest wiedza naukowa: z dziedzin fizyki, chemii i matematyki. Inspiracja i wiedza w nich się splatają. Mylił się zatem niemal dwa wieki temu Charles Baudelaire, gdy przypisywał fotografii zadania jedynie „służki nauki” – nauka bowiem jest twórczością, tak jak sztuka jest poznaniem. Fotografia w obu dziedzinach jest niezastąpiona. Bez fotografii nie wiedzielibyśmy, jak wygląda Mars i nadal, być może, miałby formę z wyobrażeń fantastycznych, bez narzędzi fotograficznego obrazowania chirurdzy nie potrafiliby tak sprawnie wdzierać się w komórki naszego ciała, bez fotografii jednak także artyści utraciliby część języka wypowiedzi.

Kierujemy nasze zainteresowanie twórczym i badawczym jednocześnie podejściem do trzech obszarów eksploracji: ciała, topografii i czasoprzestrzeni. W każdym z nich chcemy przedstawić związki nauki i sztuki, wzajemne inspiracje, ale także spory i sprzeczności: o istotę obrazu, cel wykorzystania  czy formę i treść.

Chcielibyśmy również zaproponować namysł nad historią związków pomiędzy sztuką i nauką, nad nieznanymi i fascynującymi obszarami historii polskiej fotografii, które domagają się wnikliwej analizy. Przypomnimy fakty z pionierskiego okresu, kiedy zaraz po odzyskaniu niepodległości restytuowano polskie szkolnictwo, w którym swoje miejsce odnaleźli twórcy,  związani z różnorodnymi zastosowaniami fotografii. Poszukiwanie genezy związków fotografii ze szkolnictwem i nauką stanie się także pretekstem do stawiania pytań o dzisiejszą intensywność tych relacji.

Proponujemy trzy główne wystawy, poświęcone odmiennym obszarom badania: topografii, ciału i przestrzeni. W każdej z nich zwracamy uwagę na fotograficzne eksploracje, zaliczane często do odmiennych praktyk: sztuki i nauki. Ich prezentacja ma w założeniu wskazać na możliwe związki międzydziedzinowe.

archiwum

Pływanie o zmierzchu
Aga Nowacka, Zofia Tomczyk
17.11.2023–14.01.2024
wernisaż: 17.11.2023, g. 18.00
Nieprzemijające wyzwolenie / постоянное освобождение
Kirill Diomchev (NEVIDIVISM)
1-17.12.2023
wernisaż: 1.12.2023, g. 18.00
Koszmary Dziesiątki
22.09 – 5.11.2023
wernisaż: 22.09.2023, g. 18.00
Bieguny
Dialogi młodych: INNY – edycja 7.
23.06 – 3.09.2023
wernisaż: 23.06.2023, g. 18.00
Niemy świadek historii
16.06 – 3.09.2023
wernisaż: 16.06.2023, g. 18.00
Anatomia polityczna / Політична анатомія
Vlada Ralko, Volodymyr Budnikov
6-11.06.2023
wernisaż: 6.06.2023, g. 18.00
XIII Biennale Grafiki
ERROR
21.04 – 4.06.2026
wernisaż: 21.04.2023, g. 18.00 Galeria na Dziedzińcu, Stary Browar
Z miasta Żelaza i Betonu
З міста Залізобетону / Из города Железобетона
17.03 – 16.04.2023
wernisaż: 17.03.2023, g. 18.00